άρθρο του Σωτήρη Γιαννόπουλου (Β μέρος)

 

το α’ μέρος εδώ

Στην χώρα μας  τα τελευταία χρόνια κινούνται πολλά ηλεκτρικά πατίνια , τροχοσανίδες κ.α. σε κάθε δρόμο , σε πλατεία , σε πεζοδρόμους. Οι οδηγοί είναι κυρίως παιδιά και πολλές φορές είμαστε μάρτυρες ατυχημάτων ηλεκτρικών πατινιών είτε με άλλο όχημα είτε με πεζό, αλλά ακόμα και παρασύρσεων πεζών πάνω σε πλατείες.

Στην συνέχεια σας παραθέτω την τροποποίηση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας όπου ο νομοθέτης ενσωματώνει οδηγίες χρήσης για κάθε Ελαφρύ Προσωπικό Ηλεκτρικό Όχημα (ΕΠΗΟ) αλλά και Κυρώσεις . Η ανεξέλεγκτη μετακίνηση με τα ηλεκτρικά οχήματα πρέπει να σταματήσει και να οριοθετηθεί.

            Τροποποιείται ο Κώδικας Oδικής Κυκλοφορίας και  ενσωματώνονται κυρώσεις που κυμαίνονται από 20 έως 300 ευρώ διοικητικού προστίμου , όπως προβλέπει το σχέδιο νόμου  του υπουργείου Μεταφορών για τους χρήστες των οχημάτων μικροκινητικότητας, όπως είναι τα ηλεκτρικά πατίνια, τα τροχοπέδιλα (rollers) , οι τροχοσανίδες (skate boards)  και τα αυτοεξισορροπούμενα οχήματα ( Segway) . Το νομοσχέδιο που αφορά τη Βιώσιμη Αστική Κινητικότητα- Μικροκινητικότητα σε δημόσια διαβούλευση, και έληξε στις 4 Δεκεμβρίου.

Συγκεκριμένα , σύμφωνα με το σχέδιο Νόμου , κάθε Ελαφρύ Προσωπικό Ηλεκτρικό Όχημα (ΕΠΗΟ), θα εντάσσεται σε μία εκ των δύο βασικών κατηγοριών, ανάλογα με την ταχύτητα που αυτό θα μπορεί να αναπτύσσει, σύμφωνα πάντα με τις προδιαγραφές του  κατασκευαστή του.  Θα υπάρχουν τα οχήματα που η μέγιστη σχεδιαστική ( κατασκευαστή) ταχύτητά τους δεν θα υπερβαίνει τα 6 χλμ/ώρα, τα οποία θα κυκλοφορούν όπως οι  πεζοί και από την άλλη τα οχήματα των οποίων η μέγιστη σχεδιαστική ταχύτητα υπερβαίνει τα 6 χλμ/ώρα, αλλά δεν θα  ξεπερνά τα 25 χλμ/ώρα, και τα οποία θα κυκλοφορούν όπως τα ποδήλατα.

Για όλα τα ΕΠΗΟ της  μικροκινητικότητας ορίζεται ως ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας τα 25 χλμ/ώρα τροποποιώντας το άρθρο 20 του ΚΟΚ , ενώ θα απαγορεύεται να κυκλοφορούν σε δρόμους όπου το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας των αυτοκίνητων οχημάτων υπερβαίνει τα 50 χλμ/ώρα.  Δηλαδή δεν επιτρέπεται η οδήγησή τους εκτός κατοικημένης περιοχής. 

Σε περίπτωση παραβίασης του ορίου ταχύτητας, ο οδηγός θα τιμωρείται με διοικητικό πρόστιμο 40 ευρώ, ενώ όποιος το θέτει σε κυκλοφορία (εταιρείες εισαγωγής]) θα πληρώνει πρόστιμο 100 ευρώ. Σε οδηγό ΕΠΗΟ, ο οποίος υπερβαίνει τα 35 χλμ/ώρα το πρόστιμο αυξάνεται  στα 100 ευρώ .

Σημαντική τροπολογία στο σχέδιο Νόμου είναι τα  όρια ηλικίας  για την οδήγηση ενός ηλεκτρικού πατινιού. Ορίζεται στα 12 χρόνια για την οδήγηση των ΕΠΗΟ με ανώτατη του κατασκευαστή ταχύτητα τα 6 χιλ/ώρα  και για την οδήγηση μοτοποδηλάτου με ανώτατη εκ κατασκευής ταχύτητα έως 25 χιλιόμετρα την ώρα, τα 15 χρόνια. Σε ό,τι αφορά την οδήγηση ποδηλάτου από παιδιά που δεν έχουν συμπληρώσει την ηλικία των 12 ετών και κινούνται σε οδικό δίκτυο που προορίζεται για την κυκλοφορία μηχανοκίνητων οχημάτων, ορίζεται ότι θα πρέπει να συνοδεύονται υποχρεωτικά από άτομα που έχουν συμπληρώσει την ηλικία των 16 ετών. Επίσης, οι οδηγοί πατινιών από 12 ετών και πάνω, θα πρέπει να έχουν μαζί τους αστυνομική ταυτότητα, διαφορετικά θα τιμωρούνται με πρόστιμο ύψους 20 ευρώ.

Η χρήση κράνους για τους χρήστες ποδηλάτων και πατινιών συστήνεται αλλά δεν γίνεται υποχρεωτική, καθώς όπως αναφέρεται στο νομοσχέδιο, «οι οδηγοί των ποδηλάτων και των ΕΠΗΟ συστήνεται να φορούν εγκεκριμένου τύπου προστατευτικό κράνος, κανονικά δεμένο». Τη νύκτα, οι οδηγοί των ΕΠΗΟ υποχρεούνται να φορούν αντανακλαστικό εξοπλισμό ορατό από όλες τις κατευθύνσεις, ενώ τα πατίνια και τα υπόλοιπα οχήματα μικροκινητικότητας, επιβάλλεται να είναι εφοδιασμένα με σύστημα τροχοπέδησης, με ένα λευκό ή κίτρινο φως μπροστά και ένα κόκκινο φως και αντανακλαστικό στοιχείο πίσω, καθώς και με έναν ανακλαστήρα σε κάθε πλευρά.

Ακόμα, απαγορεύεται οι οδηγοί να φορούν ακουστικά συνδεδεμένα ενσύρματα με ηχητικές συσκευές (επιτρέπονται ακουστικά με ασύρματη σύνδεση), καθώς επίσης η χρήση κινητού τηλεφώνου εν κινήσει εάν δεν είναι τοποθετημένο σε ειδική θέση για ανοικτή ακρόαση.

Ελπίζω πλέον οι γονείς να αγοράσουν το κατάλληλο ΕΠΗΟ ανάλογα με την ηλικία των παιδιών τους και να κατανοήσουν τους κινδύνους στο οδικό δίκτυο.

 

Σωτήρης Γιαννόπουλος

εθελοντής φορέων για την

βιώσιμη αστική κινητικότητα και την

βιώσιμη ανάπτυξη

email: [email protected]

πηγή : http://www.opengov.gr/yme/?p=4589