Στη γραμμή εκκίνησης μπαίνει ο σχεδιασμός για την ενεργοποίηση της αδρανοποιημένης παλιάς μετρικής γραμμής του σιδηροδρόμου που θα συνδέει το Πάρκο Τρίτση και το Κέντρο Τεχνολογίας στους Αγίους Αναργύρους με το Σταθμό Λαρίσης.

Αυτό προέκυψε από την προχθεσινή εξαγγελία του Πρωθυπουργού για την μετατροπή του παλιού αμαξοστασίου του ΟΣΕ στην περιοχή των Αγίων Αναργύρων σε Κέντρο Τεχνολογίας με στόχο την αναβάθμιση όλης της περιοχής.

Το ενδιαφέρον σε αυτό το εγχείρημα θα πάρει σάρκα και οστά σύμφωνα με δημοσίευμα, με προγραμματική σύμβαση που πρόκειται να υπογραφεί τις προσεχείς ημέρες μεταξύ του ΟΣΕ και του Δήμου Αγίων Αναργύρων-Καματερού.

Βάσει αυτής της σύμβασης θα διερευνηθεί η βέλτιστη λύση για την επαναλειτουργία της παλιάς σιδηροδρομικής γραμμής μήκους περίπου 2,5 χιλιομέτρων που βρίσκεται στην περιοχή των Αγίων Αναργύρων και η οποία περνά από το μελλοντικό Κέντρο Τεχνολογίας.

Στόχος είναι να λειτουργήσει μία αρχικά δημοτική γραμμή και θα διερευνηθεί πως αυτή η ξεκομμένη σήμερα γραμμή θα μπορέσει με μία ενωτική γραμμή να συνδεθεί με τον κύριο σιδηροδρομικό άξονα που καταλήγει στο Σταθμό Λαρίσης. Αυτό πρακτικά θα μπορούσε να σημάνει την λειτουργία ενός light train με σύγχρονη τεχνολογία καυσίμου όπως το υδρογόνο για την αποφυγή επιπλέον κόστους εγκατάστασης ηλεκτροκίνησης.

Το σχέδιο είναι ιδιαίτερα φιλόδοξο και έχει ήδη κεντρίσει το ενδιαφέρον. Βέβαια πηγές που γνωρίζουν πολύ καλά το θέμα είναι σκεπτικοί με τις δυνατότητες σύνδεσης με τον τετραπλό διάδρομο. Από τους Αγίους Αναργύρους και μέχρι σχεδόν τον Κεντρικό Σταθμό της Αθήνας, η γραμμή είναι είτε υπογειοποιημένη, είτε υπογειοποιείται (αναφερόμαστε στην υπό κατασκευή σιδηροδρομική σήραγγα Σεπολίων). Ωστόσο αυτό είναι μία υπόθεση εργασίας που θα φανεί μετά από σχετική μελέτη.

εναλλακτικά, υπάρχει από το 2005 μελέτη που έχει εκπονήσει το Εργαστήρι Αστικού Περιβάλλοντος του ΕΜΠ για τον ΟΑΣΑ και η οποία προέβλεπε μία γραμμή Τραμ που ξεκινούσε από τα Άνω Λιόσια και χρησιμοποιώντας την παλιά σιδ. γραμμή μέχρι Αγ.Αναργύρους κατέληγε στο σταθμό Μετρό Κάτω Πατήσια. Η σύνδεση επιτυγχανόταν μέσω διέλευσης του Τραμ από την οδό Λιοσίων (για 200 μέτρα περίπου), την Στρατηγού Καλάρη και τερματισμό στον στο σταθμό. Η διάρκεια της διαδρομής από τα Άνω Λιόσια είχε υπολογιστεί σε περίπου 17 λεπτά.

Προχωρά και το σχέδιο επανεργοποίησης της γραμμής Λιόσια-Ελευσίνα

Ενα άλλο σημαντικό έργο που δείχνει να βγαίνει στην επιφάνεια και πάλι, είναι η ενεργοποίηση της γραμμής Άνω Λιόσια-Ελευσίνα και μελλοντικά Μέγαρα. Να θυμίσουμε ότι το 2018 είχε υπογραφεί μνημόνιο συνεργασίας του υπουργείου ΥΠΟΜΕ, της ΕΡΓΟΣΕ, του ΟΣΕ και των ΕΛΠΕ. Η Ασπροφώς είχε αναλάβει την εκπόνηση των σχετικών μελετών.

Πρόκειται για την αναβάθμιση σε κανονικού εύρους, της παλιάς μετρικής γραμμής που συνδέει τα Άνω Λιόσια, τον Ασπρόπυργο, την Ελευσίνα και συνεχίζει προς Μέγαρα και Κόρινθο. Το έργο θεωρείται σημαντικό λόγω της ραγδαίας ανάπτυξης του Θριάσιου Πεδίου αλλά και της ανάγκης σύνδεσης με μέσο σταθερής τροχιάς και της Ελευσίνας. Η γραμμή θα εκτελεί δρομολόγια προαστιακού τύπου και θα συνδέσει την Δυτική Αττική με το δίκτυο ΜΣΤ της πρωτεύουσας.

Πέραν όμως του παραπάνω σχεδιασμού, ο ΟΣΕ προωθεί αξιοποίηση των περιουσιακών στοιχείων του Οργανισμού προκειμένου να βελτιωθούν οι παρεχόμενες υπηρεσίες στο επιβατικό κοινό και τους χρήστες του σιδηροδρομικού δικτύου με παράλληλο αποτέλεσμα την αύξηση των εσόδων του Οργανισμού.

Στο επίκεντρο βρίσκονται οι Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας με την ανάπτυξη φωτοβολταϊκών και αιολικών πάρκων στις εκτάσεις του ΟΣΕ που διαχειρίζεται η ΓΑΙΑΟΣΕ.

Η τελευταία ως εταιρεία αξιοποίησης και εκμετάλλευσης της σιδηροδρομικής περιουσίας ήδη δραστηριοποιείται στον τομέα των ΑΠΕ έχοντας κατασκευάσει στο Θριάσιο Πεδίο δύο φωτοβολταϊκά πάρκα ισχύος 1,2 ΜW, ενώ έχει καταθέσει έξι προτάσεις για αιολικά πάρκα στο Κιλκίς.

Ακόμη έχει υλοποιήσει έρευνα αιολικού δυναμικού στο Νομό ‘Έβρου καθώς και έρευνα αξιοποίησης γεωθερμικού δυναμικού στα ακίνητα κατά μήκος του σιδηροδρομικού δικτύου.

Πλέον όμως η στρατηγική στόχευση στις ΑΠΕ ενισχύεται, με αρχικό στόχο όπως δηλώνει ο κ. Πατέρας ο ΟΣΕ να γίνει “πράσινος”, δηλαδή να παράγει από πηγές ΑΠΕ τουλάχιστον όση ενέργεια καταναλώνει. Για τον σκοπό αυτό είναι υπό σκέψη  το επόμενο διάστημα η δημιουργία μιας εταιρείας ειδικού σκοπού (special purpose vehicle – SPV) από τον ΟΣΕ και τη ΓΑΙΑΟΣΕ.

Στο πλάνο του Οργανισμού βρίσκεται και η αξιοποίηση του μετρικού δικτύου της Πελοποννήσου για τουριστικά και προαστιακά δρομολόγια καθώς και συνδέσεις με ΒΙΠΕ όπως της Τρίπολης και της Καλαμάτας, τα οποία εκτιμάται ότι επίσης μπορούν να συμβάλλουν στην αύξηση των εσόδων του ΟΣΕ.

Για το σκοπό αυτό εξετάζεται η αξιοποίηση ατμάμαξων και άλλου ιστορικού τροχαίου υλικού για τη δημιουργία ειδικών δρομολογίων τουριστικού ενδιαφέροντος σε περιοχές όπως τα Καλάβρυτα, η Ολυμπία αλλά και σε άλλες περιοχές εκτός Πελοποννήσου όπως το Πήλιο και η περιοχή του Νέστου.

#ATTIKH

#ΚΟΙΝΩΝΙΑ

#pressgreece