“Πέρασε” (και) το LNG από τα Μέγαρα: Το χρονικό της διέλευσης

Φωνές βοώντων εν τη ερήμω οι διαμαρτυρίες πολιτών στο Πέραμα

Με ισχυρές αστυνομικές δυνάμεις αλλά και έντονες αντιδράσεις και διαμαρτυρίες πολιτών των Μεγάρων και της Νέας Περάμου, πέρασε το πρώτο φορτηγό με LNG από το Πέραμα Μεγάρων προς τη Ρεβυθούσα το απόγευμα της Παρασκευής 3 Νοεμβρίου και επέστρεψε από τη Ρεβυθούσα στο Πέραμα για να συνεχίσει την πορεία του, την νύχτα στις 22:00 της 6ης Νοεμβρίου.

Η επικινδυνότητα (ή μη) της μεταφοράς LNG από το λιμάνι Περάματος Μεγάρων, ανάμεσα σε κατοικημένες περιοχές, στη συγκεκριμένη λιμενική εγκατάσταση, και λίγα μέτρα μακριά από τον προστατευόμενο με Προεδρικό Διάταγμα υγροβιότοπο του Βουρκαρίου δεν έχει εξηγηθεί επαρκώς από κάποια αρμόδια αρχή.

ΤΑ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΓΕΓΟΝΟΤΑ: ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ, ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΕΣ, ΠΡΟΠΗΛΑΚΙΣΜΟΙ, ΙΣΧΥΡΕΣ ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΕΣ ΔΥΝΑΜΕΙΣ

Το θέμα της μεταφοράς LNG από το λιμάνι του Περάματος είχε τεθεί από τον Απρίλιο του 2021, όμως η πρώτη διέλευση φορτίου LNG από το Πέραμα Μεγάρων έγινε αυτές τις ημέρες, μετά από μια ειρηνική διαμαρτυρία που στιγματίστηκε από «εσωτερικές» αντιπαραθέσεις μεταξύ της επιτροπής αγώνα και του νυν δημάρχου και στη μεταβατική περίοδο μεταξύ των δύο δημοτικών θητειών.

Το απόγευμα της Παρασκευής είχε γίνει γνωστό μεταξύ πολιτών ότι θα φτάσει το πρώτο φορτηγό με LNG στο Πέραμα και συγκεντρώθηκε σχετικά μικρός αριθμός κατοίκων  της περιοχής μας, που αντιμετώπισε πολλαπλάσιο αριθμό αστυνομικών λιμενικών, ομάδας ΟΠΚΕ, που συνόδευε και περιφρουρούσε την διέλευση του φορτηγού με το LNG. Η εικόνα των υπέρογκων αστυνομικών δυνάμεων αλλά και η απαγόρευση παραμονής στο χώρο του λιμανιού του Περάματος από λιμενικούς ήταν που ανέβασε τους τόνους στη διαμαρτυρία των πολιτών.

Το πρώτο δρομολόγιο πέρασε, με συνοδεία πολλών αστυνομικών, και από εκείνη την ώρα, οι κάτοικοι της περιοχής ανέμεναν την επιστροφή του από τη Ρεβυθούσα για να κινητοποιηθούν ξανά. Η συγκέντρωση διαμαρτυρίας έγινε παρουσία περισσότερων στο λιμάνι του Περάματος, το απόγευμα της Δευτέρας 6 Νοεμβρίου. Εκείνη την ώρα, οι δεκάδες συμπολίτες στάθηκαν ειρηνικά στο λιμάνι, χαιρετισμοί απευθύνθηκαν από εκπροσώπους φορέων. Τη διαμαρτυρία της 6ης/11 χαιρέτισαν ο Δήμαρχος Μεγαρέων Γρ. Σταμούλης, που τόνισε ότι έχει προβεί σε τελεσίγραφα σε αρμόδιες υπηρεσίες, όπως ο ΟΛΕ και έχει κοινοποιήσει και στους βουλευτές Δυτικής Αττικής την αρνητική γνώμη του δήμου Μεγαρέων κατά του LNG. Επίσης τόνισε ότι πίεσε για να γίνει γνωστό το επόμενο δρομολόγιο με φορτίο LNG ώστε να αποτραπεί.

Στη διαμαρτυρία βρέθηκαν οι Αντιδήμαρχοι Ι. Πολυχρόνης, Γ. Καλλιπόζης, Στ. Φωτίου, ο υποψήφιος Δήμαρχος Σπύρος Κορώσης, η δημοτική σύμβουλος Γιάννα Ρήγα, οι δημοτικοί σύμβουλοι Γιώργος Στρατούρης, Δ. Δάλλας, Αντ. Χοροζάνης, νεοεκλεγέντες και υποψήφιοι δημοτικοί σύμβουλοι Μεγάρων και Νέας Περάμου.

Ακόμα χαιρετισμό απηύθυνε ο βουλευτής ΚΚΕ Δυτ. Αττικής Χρήστος Τσοκάνης που τόνισε τη σημασία της διαμαρτυρίας του λαού κατά των συμφερόντων, όπως και ο Βαγγέλης Γκίνης, από την Ένωση Επαγγελματιών Δυτ. Αττικής που ανέφερε ότι με διαμαρτυρίες απετράπη από την Ελευσίνα η διέλευση.

Γρ. Σταμούλης: “Ο εκβιασμός δεν θα περάσει”

«Δυστυχώς παρά τις όποιες Νομικές παρεμβάσεις της Διοίκησης του Δήμου η ΔΕΣΦΑ κωφεύει και σε συνεργασία με τον Οργανισμό Λιμένων Ελευσίνας σήμερα το απόγευμα θα επιχειρήσουν να μεταφέρουν με βυτιοφόρο όχημα LNG  από την προβλήτα του Περάματος δημιουργώντας τετελεσμένα, αναφέρεται σε ανακοίνωση της διοίκησης του δήμου Μεγαρέων.

Πρέπει να είμαστε ενωμένοι να αποκρούσουμε τον κίνδυνο που συνεπάγεται από την μεταφορά LNG   από την προβλήτα του Περάματος.

Ο εκβιασμός δεν θα περάσει. Το Δημοτικό Συμβούλιο με ΟΜΟΦΩΝΗ απόφαση έχει καταδικάσει τις μονομερείς ενέργειες της ΔΕΣΦΑ και του ΟΛΕ, αντιτίθεται σθεναρά και καταγγέλλει την παρανομία, που γίνεται με την ανοχή της Κυβέρνησης”.

Ωστόσο, στο ίδιο σημείο, λίγες ώρες αργότερα, στις 10 μ.μ., οι αντιδράσεις οξύνθηκαν, όταν πέρασε εν τέλει το φορτηγό μέσα στο φέρι μποτ. Ανάμεσα στους λίγους που βρέθηκαν την τελευταία στιγμή στο λιμάνι, ο νεοεκλεγείς Δήμαρχος Μεγαρέων Π. Μαργέτης και άλλοι νεοεκλεγέντες που προπηλακίστηκαν, όταν προσπάθησαν να αποτρέψουν τον ελλιμενισμό του φέρι μποτ, μπαίνοντας μπροστά στην προβλήτα. Οι αστυνομικές δυνάμεις και οι λιμενικοί απομάκρυναν βιαίως τον Π. Μαργέτη, τον Γ. Μπερδελή, τον Σ. Οικονομόπουλο και άλλους πολίτες και το φορτίο πέρασε, επιστρέφοντας στο Πέραμα. Στο σημείο βρέθηκε και ο Πρόεδρος του Οργανισμού Λιμένος Ελευσίνας και δημοτικός σύμβουλος Γιώργος Κουμπέτσος που τόνισε ότι η διέλευση είναι παράνομη. Ο εκλεγμένος Δήμαρχος Μεγαρέων ανέφερε ότι θα συνεχιστούν τα ένδικα νομικά μέσα κατά της διέλευσης LNG όσο και οι διαμαρτυρίες πολιτών.

Οι κάτοικοι της περιοχής μας αναμένουν την επόμενη διέλευση για να συνεχίσουν να διαμαρτύρονται και ζητούν εξηγήσεις.

ΤΟ ΧΡΟΝΙΚΟ ΤΩΝ ΑΠΟΦΑΣΕΩΝ & ΤΩΝ ΑΝΤΙ-ΦΑΣΕΩΝ ΓΙΑ ΤΟ ΠΕΡΑΜΑ

Για ακόμα μια φορά, η περιοχή των Μεγάρων βρίσκεται προ τετελεσμένων και γίνονται διαμαρτυρίες με φωνές βοώντων εν τη ερήμω.

Μία από τις άκρες του νήματος της υπόθεσης LNG στο Πέραμα φτάνει στο μεσημέρι της 30ης Αυγούστου, όταν πραγματοποιήθηκε μια («χαλαρή» και με θετικό προεκλογικό κλίμα) διαμαρτυρία από τον Δήμο Μεγαρέων, υποψηφίους και πολίτες, στα γραφεία του ΟΛΕ. Το Δ.Σ. του ΟΛΕ παρόντων πολιτών και εκπροσώπων του δήμου τόνισε ότι «δεν θα γίνει τίποτα χωρίς έργα» στο λιμάνι του Περάματος.

Εδώ η ομόφωνη απόφαση του Οργανισμού Λιμένος Ελευσίνας (ΟΛΕ) για διέλευση των φορτίων LNG στο Πέραμα Μεγάρων

Εντούτοις, η απόφαση όμως που ελήφθη ήταν ομόφωνα υπέρ της διέλευσης του LNG από το Πέραμα, υπό την προϋπόθεση «έργων». Τα έργα όμως που έγιναν ήταν κάποιες μόνο διαγραμμίσεις.

Στη συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου του ΟΛΕ την 30η Αυγούστου 2023, συμμετείχαν ο Δήμαρχος Γρηγόρης Σταμούλης, οι Αντιδήμαρχοι Κ. Φυλακτός, Ιερ. Πολυχρόνης, Ι. Καλλιπόζης, Στ. Φωτίου, ο Πρόεδρος του ΝΠΔΔ Ηρόδωρος Σπ. Τσιούνης, ο επικεφαλής του συνδυασμού «Μαζί με όραμα» και υποψήφιος Περιφερειακός σύμβουλος Κλεάνθης Βαρελάς, η υποψήφια Περιφερειακή Σύμβουλος Κατερίνα Πιπιλή, ο επικεφαλής του συνδυασμού «Ορίζοντες» Π. Μαργέτης, ο επικεφαλής του συνδυασμού «Νέα Δύναμη» Σπύρος Κορώσης, ο δημοτικός σύμβουλος Γ. Στρατούρης, ο επικεφαλής του συνδυασμού «Όμορφες πόλεις» Άγγελος Μακρυγιάννης, ο επικεφαλής του συνδυασμού «ναι στην Ελπίδα» Σωτήρης Πιλίλης, και αρκετοί πολίτες.

Σε έγγραφη διαμαρτυρία του προς τον Υπουργό Ναυτιλίας Μ. Βαρβιτσιώτη, ο Δήμαρχος Γρ. Σταμούλης τόνισε εκείνη τη χρονική περίοδο, ότι «…στην προβλήτα Περάματος Μεγάρων, η κατάσταση της οποίας όμως στην παρούσα φάση δεν είναι ασφαλής για να δεχτεί τέτοια δραστηριότητα και αυτό καθομολογία έγγραφη των εμπλεκόμενων φορέων ΟΛΕ και ΔΕΣΦΑ, η οποία αποτυπώνεται στο μεταξύ τους υπογραφέν μνημόνιο συνεργασίας, όπου δεσμεύονται για την εκτέλεση συγκεκριμένων έργων στην προβλήτα προκειμένου να καταστεί αυτή κατάλληλη και ασφαλής, για να δεχτεί τα βυτιοφόρα οχήματα μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου. Έργα τα οποία βεβαίως δεν έχουν ούτε καν ξεκινήσει ακόμα.

Από τα παραπάνω σαφέστατα συνάγεται το συμπέρασμα, ότι θα είναι μία πολλή επικίνδυνη για την περιοχή και τους κατοίκους της ενέργεια, δηλαδή το να εκφορτώνονται τα υπόψη βυτιοφόρα οχήματα σε μία προβλήτα ακατάλληλη, που εγκυμονεί κινδύνους σοβαρότατου ατυχήματος.

Το γεγονός αυτό έχει προκαλέσει τεράστια ανησυχία στους κατοίκους της περιοχής, οι οποίοι ετοιμάζονται για μαζικές και δυναμικές κινητοποιήσεις.

Και  τίθεται το σοβαρό ερώτημα, ποιος θα δώσει εντολή για να γίνουν τέτοιου είδους δράσεις στην προβλήτα Περάματος Μεγάρων, που είναι ακατάλληλη και επικίνδυνη για μια τέτοια δραστηριότητα. Αξίζει να σημειωθεί και το επίσης επικίνδυνο, ότι δηλαδή τα βυτιοφόρα οχήματα μετά την εκφόρτωση τους θα διέρχονται από δρόμο μικρού πλάτους και ακριβώς δίπλα από τις δεξαμενές πετρελαίου των ΕΛΠΕ με ότι αυτό μπορεί να συνεπάγεται για την ασφαλή διέλευση τους, έχοντας υπόψη και το πρόσφατο περιστατικό με το αντίστοιχο βυτιοφόρο όχημα, που πήρε φωτιά λίγο έξω από τα Μέγαρα και πριν τις σήραγγες της ΟΛΥΜΠΙΑΣ οδού».

ΤΙ ΕΛΕΓΕ Ο ΟΛΕ ΤΟ 2021

Παρότι το μνημόνιο συνεργασίας ΟΛΕ-ΔΕΣΦΑ ανέφερε το Πέραμα Μεγάρων ως σημείο μεταφοράς LNG, οι αρμόδιοι του ΟΛΕ απαντούσαν ότι το Πέραμα δεν πληροί τις προϋποθέσεις και συνεπώς δεν υπήρχε ο «κίνδυνος του LNG» για τα Μέγαρα και τη Νέα Πέραμο.

Στις 6 Απριλίου 2021, αναφέρεται σε ανακοίνωση του Οργανισμού Λιμένος Ελευσίνας (ΟΛΕ),  “Μνημόνιο Συνεργασίας υπεγράφη μεταξύ του Οργανισμού Λιμένος Ελευσίνας (Ο.Λ.Ε. ΑΕ) και του Διαχειριστή του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ) για θέματα ανάπτυξης, επέκτασης και προώθησης της διαθεσιμότητας του Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (ΥΦΑ)/Liquefied Natural Gas (LNG), ως καυσίμου περιβαλλοντικά φιλικού, προς όφελος των πολιτών της χώρας, αλλά και της ευρύτερης γεωγραφικής περιοχής”.

Στο Μνημόνιο Συνεργασίας (του 2021) περιλαμβάνονται:

Οι θέσεις χρήσης τριών λιμενικών εγκαταστάσεων (Κρόνος Ελευσίνας, Πέραμα Μεγαρίδος και Αλμύρα Μεγάρων) για τη θαλάσσια μεταφορά βυτιοφόρων φορτηγών LNG με πορθμεία από και προς την κοντινή νήσο Ρεβυθούσα, μετά την ολοκλήρωση όλων των απαραίτητων κυκλοφοριακών και περιβαλλοντικών μελετών, καθώς και μελετών ασφαλείας, που θα γίνουν με μέριμνα και χρηματοδότηση του ΔΕΣΦΑ.

Ο σταθμός φόρτωσης θα δώσει τη δυνατότητα χρήσης του φυσικού αερίου σε καταναλωτές περιοχών, όπου δεν έχει αναπτυχθεί το Ελληνικό Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου (ΕΣΜΦΑ) και θα διευκολύνει τη χρήση του ως καυσίμου στη ναυτιλία (πλοία με καύσιμο LNG).

Τέλος, ο ΔΕΣΦΑ (σύμφωνα με την ανακοίνωση του ΟΛΕ το 2021) αναλαμβάνει με δικούς του πόρους την επέκταση του κτιρίου του Ο.Λ.Ε. ΑΕ στην είσοδο του κεντρικού Λιμένα Ελευσίνας, ώστε να καλυφθούν οι αυξημένες πλέον ανάγκες του Οργανισμού για τη στέγαση όλων των υπηρεσιών του, ενώ άμεσα θα πραγματοποιήσει εκδηλώσεις για την ενημέρωση των κατοίκων της περιοχής σχετικά με τη διακίνηση και τα οφέλη του φυσικού αερίου, η χρήση του οποίου αποσκοπεί στη σταδιακή μείωση των εκπομπών ατμοσφαιρικών ρύπων.

Σε δηλώσεις του στο Δημοτικό Συμβούλιο Μεγάρων τον Απρίλιο του 2021, ο Πρόεδρος του ΟΛΕ Γ. Κουμπέτσος τόνιζε καθησυχαστικά ότι “Δε συζητάμε για Πέραμα & Ήρεμο Κύμα για τα βυτιοφόρα του LNG”.

Παρότι το μνημόνιο συνεργασίας αναφέρει ότι “Οι θέσεις χρήσης τριών λιμενικών εγκαταστάσεων (Κρόνος Ελευσίνας, Πέραμα Μεγαρίδος και Αλμύρα Μεγάρων) για τη θαλάσσια μεταφορά βυτιοφόρων φορτηγών LNG με πορθμεία από και προς την κοντινή νήσο Ρεβυθούσα, μετά την ολοκλήρωση όλων των απαραίτητων κυκλοφοριακών και περιβαλλοντικών μελετών, καθώς και μελετών ασφαλείας, που θα γίνουν με μέριμνα και χρηματοδότηση του ΔΕΣΦΑ.”, ο Γ. Κουμπέτσος τόνισε ότι θα χρησιμοποιηθούν οι λιμενικές εγκαταστάσεις του Κρόνου Ελευσίνας, καθώς μόνο εκεί πληρούνται οι προϋποθέσεις. “Σε πρώτη φάση δεν συζητάμε για Πέραμα και Ήρεμο Κύμα στη συνεργασία με ΔΕΣΦΑ, ανέφερε. Τα υπόλοιπα είναι προς συζήτηση στο μέλλον, αν γίνουν οι απαιτούμενες μελέτες”.

ΤΟ “STOP” ΣΤΗΝ ΕΛΕΥΣΙΝΑ

Τον Μάιο του 2023 σε δημοσιεύματα, διαβάζαμε ότι μπήκε “Στοπ στον κατάπλου των πλοίων LNG από τον Οργανισμό Λιμένος Ελευσίνας, τινάζοντας στον αέρα την υπηρεσία φόρτωσης φορτηγών LNG για τη μεταφορά του καυσίμου σε περιοχές και χρήστες που δεν έχουν πρόσβαση στο δίκτυο αερίου.

Η εν λόγω υπηρεσία εγκαινιάστηκε στις 29 Μαρτίου με τη συμμετοχή τριών εταιρειών και συγκεκριμένα της ΔΕΠΑ Εμπορίας, της Blue Grid και της Motor Oil οι οποίες μετέφεραν καύσιμο για λογαριασμό πελατών τους, με τους οποίους φέρονται να έχουν υπογράψει μακροχρόνιες συμβάσεις, που όμως δεν μπορούν να εξυπηρετήσουν λόγω αδυναμίας λειτουργίας της προβλήτας «Κρόνος» που προβλέπει το σχέδιο του ΔΕΣΦΑ ως προσωρινή λύση μέχρι τη λειτουργία εγκατάστασης στο Πέραμα και στη συνέχεια της λιμενικής εγκατάστασης της Αλμύρας κοντά στη Ρεβυθούσα. Ο ΟΛΕ, σύμφωνα με τον ΔΕΣΦΑ, αρνείται να δώσει άδεια κατάπλου στα πλοία LNG επικαλούμενος την έντονη αντίθεση της τοπικής κοινωνίας. Κατόπιν αυτού, ο ΔΕΣΦΑ έχει καλέσει σε συνάντηση για να βρεθεί λύση”.

Ακόμα αποφάσεις κατά της διέλευσης έχουν ληφθεί από το τοπικό συμβούλιο Νέας Περάμου (6-4-2023) λόγω επικινδυνότητας των φορτίων.

Τον Μάιο ομόφωνα και εκτάκτως αποφάσισε κατά του LNG και το Δημοτικό Συμβούλιο Μεγάρων. Όπως είχαμε γράψει τότε «Ενώ είχε αποφασιστεί να ξεκινήσει η διέλευση φορτηγών με LNG μέσω του λιμένος Περάματος Μεγαρίδος για λογαριασμό του ΔΕΣΦΑ, ο Πρόεδρος του Οργανισμού Λιμένος Ελευσίνας (ΟΛΕ) Γιώργος Κουμπέτσος ανέφερε ότι ελήφθη απόφαση αρνητική από τον ΟΛΕ, να μην περάσουν τα φορτία LNG από τα Μέγαρα.

Ο Γρ. Σταμούλης είχε προτείνει από τον Μάιο “ανθρώπινη ασπίδα” στην προβλήτα, η αντιπολίτευση πρόσθεσε να κλείσει ο δρόμος προς Ρεβυθούσα.

Διαμαρτυρίες πολιτών και συλλόγων Μεγάρων και Νέας Περάμου κατά των φορτίων LNG έγιναν:

  • Την Πέμπτη 26 Οκτωβρίου στη Νέα Πέραμο
  • Δευτέρα 02 Οκτωβρίου 2023 στην Κεντρική Πλατεία Μέγαρων
  • Την Κυριακή 10 Σεπτεμβρίου συνεδρίασαν οι σύλλογοι της περιοχής Αγίας Τριάδας
  • Την Τετάρτη 30 Αυγούστου διαμαρτυρία στα γραφεία του Οργανισμού Λιμένος Ελευσίνος στη συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου του ΟΛΕ

ΤΙ ΜΕΛΛΕΙ ΓΕΝΕΣΘΑΙ;

Τι είναι νόμιμο, τι παράνομο, τι ηθικό, θα πρέπει να το κρίνει και η δικαιοσύνη, καθώς η διοίκηση του Δήμου Μεγαρέων ανέφερε ότι αναμένεται η απόφαση των ασφαλιστικών μέτρων. Οι πολίτες της περιοχής μας είναι σε εγρήγορση για κινητοποιήσεις, ενώ όμως οι αποφάσεις για διέλευση LNG από το Πέραμα Μεγάρων ισχύουν…

 

Επιμέλεια: Αλέκα Σταματιάδη