Υπεγράφη σήμερα η Συμφωνία Εξυγίανσης της ONEX για τα Ναυπηγεία Ελευσίνας από το σύνολο των εμπλεκομένων φορέων, τα αρμόδια υπουργεία και τους συλλόγους εργαζόμενων. Η συμφωνία αναμένεται να κατατεθεί άμεσα στο Δικαστήριο προς επικύρωση.

Η τελετή υπογραφής της Συμφωνίας έλαβε χώρα στο Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, με την συμμετοχή του υπουργού κ. Α. Γεωργιάδη, του Αναπληρωτή Υπουργού Ανάπτυξης κ. Ν. Παπαθανάση, και του υπουργού Εθνικής Άμυνας, κ. Ν. Παναγιωτόπουλου, και εκπροσώπων του Υπουργείου Εργασίας. Καθοριστικής σημασίας θεωρείται και η υποστήριξη προς το Σχέδιο του συνόλου των εργαζομένων, καθώς σε ποσοστό 100% εξέφρασαν την συμπαράταξή τους με τους σχεδιασμούς της ONEX για την αναγέννηση του ναυπηγείου.

Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης επισημάνθηκαν τα πολλαπλά οφέλη για την εθνική και τοπική οικονομία από την επανέναρξη της λειτουργίας του Ναυπηγείου Ελευσίνας. Ως γνωστόν, η οικονομική δραστηριότητα στη περιοχή της Δυτικής Αττικής ήταν συνυφασμένη σε μεγάλο βαθμό με τη λειτουργία των Ναυπηγείων, όπου η παρακμή τους από την κακοδιαχείριση των τελευταίων δεκαετιών έπληξε σημαντικά τις οικονομικές και παραγωγικές δυνατότητες της περιοχής. Η άφιξη της ONEX, της Αμερικανικής Αναπτυξιακής Τράπεζας (DFC), και του Ιταλικού κολοσσού Fincantieri αποτελούν εγγύηση, όχι απλώς για την αναδιάρθρωση των ναυπηγείων, αλλά την σταδιακή ανάδειξή του ως ενός εκ των κορυφαίων ναυπηγοεπισκευαστικών κόμβων στη Μεσόγειο.

Ο πρόεδρος και Διευθύνοντας Σύμβουλος της ONEX, κος Πάνος Ξενοκώστας, δήλωσε ότι: «Η σημερινή μέρα θα αποτελέσει σημείο ιστορικής αναφοράς για την πορεία της ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας στην Ελλάδα. Η βαριά μας βιομηχανία είναι και πάλι εδώ. Προχωράμε με πίστη και θαυμασμό στο δημιουργικό πνεύμα των Ελλήνων. Προχωράμε με πείσμα, αλλά καλή τη πίστη, κόντρα στις Σειρήνες της παρακμής που τελμάτωσαν τα ναυπηγεία μας. Η παρακμή τελειώνει εδώ, από σήμερα εκκινεί ένας ενάρετος κύκλος ανάτασης και δημιουργίας. Ένα μεγάλο ευχαριστώ στη κυβέρνηση, σε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, και σίγουρα στους εργαζομένους των Ναυπηγείων. Το πείσμα τους έγινε πείσμα μας, το όραμά τους έγινε όραμά μας. Μαζί προχωράμε μπροστά.»

Ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων ‘Αδωνις Γεωργιάδης, δήλωσε: «Είναι για μας ιστορική ημέρα σε μια ιστορική αίθουσα διότι εδώ που είμαστε σήμερα υπεγράφη πριν από περίπου 2,5 χρόνια η πρώτη συμφωνία με τον αείμνηστο Ταβουλάρη και τη σημαντική βοήθεια κάποιων εκ των παρισταμένων σήμερα στο τραπέζι. Από την έναρξη εκείνης της ημέρας και μετά έχουμε περάσει πολλές ώρες συζητήσεων για το πως θα φτάναμε στο ποθητό αποτέλεσμα.

Θέλω να κάνω ειδική αναφορά στους εργαζομένους στα ναυπηγεία Ελευσίνος, οι οποίοι δεν υπήρξε ούτε ημέρα που να μην προσπαθήσουν να βρουν λύση για την επαναλειτουργία των ναυπηγείων και θέλω να τους ευχαριστήσω για αυτό.

Όπως επίσης θέλω να κάνω και ειδική αναφορά στους συναδέλφους μου βουλευτές Δυτικής Αττικής, τον Αντιπρόεδρο της Βουλής, Θανάση Μπούρα, ο οποίος σε κάθε στροφή ήταν παρών όπως και στις τροπολογίες για την πληρωμή των εργαζομένων. Στο συνάδελφό μου τον κ. Λιάκο, ο οποίος επίσης έδειχνε πάντα το ενδιαφέρον του και βεβαίως στον υφυπουργό Δικαιοσύνης, κ. Κώτσηρα, ο οποίος ήταν και αυτός πάνω από το πρόγραμμα αυτό.

Η επαναλειτουργία των ναυπηγείων Ελευσίνος και η επανέναρξη της ναυπηγικής βιομηχανίας στη χώρα, αποτελεί μεγάλο εθνικό στοίχημα. Ξεκίνησε με την ΟΝΕΧ στα ναυπηγεία Σύρου όπου είχαμε την επίσημη έναρξη λειτουργίας τους τον Νοέμβριο του 2019, όπου εκεί και για πρώτη φορά συνάντησα τους εργαζόμενους της Ελευσίνας οι οποίοι είχαν έρθει στα εγκαίνια του ναυπηγείου της Σύρου και μας ζήτησαν ένα ανάλογο εγχείρημα και για τα ναυπηγεία της Ελευσίνος.

Δεν ήταν εύκολο να φτάσουμε εδώ σήμερα. Δεν ήταν αυτονόητο και δεν ήταν απλό. Ασφαλώς τεράστιο μερίδιο στη σημερινή επιτυχία είχε το υπουργείο Εθνικής ‘Αμυνας και το Πολεμικό μας Ναυτικό, με το οποίο είχαμε διαρκή συνεργασία για να μπορέσει αυτό να γίνει πραγματικότητα.

Και ασφαλώς ιδιαίτερη μνεία πρέπει να γίνει στις κυβερνήσεις των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής για την υποστήριξή τους σ’ αυτό το πολύ σημαντικό project για την ελληνική οικονομία, την εθνική άμυνα και τις διμερείς μας σχέσεις. Μας τιμά πραγματικά η εμπιστοσύνη με την οποία περιβάλλουν την Ελλάδα οι Αμερικανοί φίλοι και σύμμαχοί μας.

Να αναφέρω επί τη ευκαιρία ότι μεγάλη αντιπροσωπεία από την αναπτυξιακή τράπεζα των ΗΠΑ DFC έρχεται στην Ελλάδα την επομένη εβδομάδα. Θα επισκεφτούν τα ναυπηγεία Ελευσίνος για πολλοστή φορά τη Δευτέρα, ενώ την Τετάρτη έχουμε την επίσημη συνάντηση εδώ στο γραφείο μου. Οι διαδικασίες της DFC για τη χρηματοδότηση συνεχίζονται κανονικά και απρόσκοπτα και μπορώ να πω ότι προηγούνται του χρονοδιαγράμματος που είχαμε εμείς αρχικά προϋπολογίσει.

Σε αυτό έχουμε τη σταθερή υποστήριξη του Πρέσβη των Ηνωμένων Πολιτειών, του κυρίου Τσούνη … Ο κ. Τσούνης, όπως και ο προκάτοχός του, κ. Πάϊατ υποστηρίζουν σταθερά το σχέδιο αυτό – και σε πρακτικό επίπεδο.

Θέλω ιδιαιτέρως να ευχαριστήσω τον συνάδελφο και φίλο μου αναπληρωτή υπουργό, Νίκο Παπαθανάση, με τον οποίο μαζί συμμεριστήκαμε την αγωνία από την πρώτη μέρα και μέχρι να τελειώσει αυτό το project – και δεν ήταν εύκολο.

Ασφαλώς την εταιρεία Ernst & Young για τη σημαντική συμβολή να φτάσουμε σήμερα στο τελικό κείμενο που θα κατατεθεί στο δικαστήριο.

Το κείμενο δεν είναι εύκολο, είναι πολύ τεχνικό, πολύ σύνθετο κι έχει να λύσει πολλά γκρίζα νομικά ζητήματα, τα οποία πρέπει να ρυθμιστούν με τέτοιο τρόπο, ώστε να είναι σύννομα με το εθνικό μας δίκαιο και τον πτωχευτικό νόμο, αλλά σύννομα και με την αμερικανική νομοθεσία και τον τρόπο που η DFC μπορεί να συμμετάσχει σε ένα project.

Θα ήταν άδικο να μην αναφέρω την DG COM για την ταχεία συνεννόηση που είχαμε μαζί της για να μπορούμε να φτάσουμε σήμερα εδώ.

Τα κόμματα της Βουλής τα οποία συμμετείχαν σε έναν εποικοδομητικό διάλογο για να ψηφιστεί ο σχετικός νόμος, ιδιαιτέρως τον ΣΥΡΙΖΑ που υπερψήφισε το Νόμο. Δεν έχω ποτέ πρόβλημα να παραδέχομαι και να αναγνωρίζω τη συμβολή και πολιτικών μας αντιπάλων. ‘Αλλωστε με την εταιρεία ONEX την αρχική συζήτηση για το σχέδιο αυτό την είχε ξεκινήσει η προηγούμενη κυβέρνηση.

Και βεβαίως πάνω απ’ όλα θα ήθελα να ευχαριστήσω τον Πρωθυπουργό της χώρας, Κυριάκο Μητσοτάκη, ο οποίος μας περιέβαλε κι εμένα και τον κύριο Παπαθανάση με απόλυτη εμπιστοσύνη ως προς τους χειρισμούς μας σε αυτό το ζήτημα όλους αυτούς τους μήνες και έτσι καταφέρνουμε να είμαστε εδώ και να βάλουμε την τελική μας υπογραφή στο κείμενο που θα κατατεθεί στο δικαστήριο.

Και φυσικά και τους πιστωτές, να μην ξεχάσω και την Alpha, η οποία έπρεπε να πάρει κι αυτή τις δικές της δύσκολες αποφάσεις, που το σέβομαι.

Θέλω να ευχαριστήσω και το υπουργείο Εργασίας και την γενική γραμματέα την κυρία Στρατινάκη και το συνάδελφό μου υπουργό τον κ. Χατζηδάκη… διότι και ο ΕΦΚΑ είχε να παίξει ένα μεγάλο ρόλο στο κλείσιμο αυτής της συμφωνίας, πέραν του υπουργείου Εθνικής ‘Αμυνας και όσων είπα προηγουμένως για το Πολεμικό Ναυτικό και τη Γενική Διεύθυνση Εξοπλισμού.

Θέλω να με πιστέψετε, θεωρώ την επανέναρξη της ναυπηγικής βιομηχανίας στη χώρα ένα εθνικό στοίχημα και όλοι όσοι έχουμε δουλέψει και είμαστε στο τραπέζι θα έχουμε ένα μικρό μερίδιο από αυτή τη συλλογική μας εθνική επιτυχία… Είναι κρίμα για την Ελλάδα να είναι τόσο μεγάλη δύναμη στην παγκόσμια ναυτιλία και να μην μπορεί να έχει ρόλο στη ναυπηγική βιομηχανία.

Για όλους αυτούς τους λόγους για μας είναι ιστορική μέρα η σημερινή».

Ο υπουργός Εθνικής ‘Αμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος, δήλωσε: «Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι η συμφωνία αυτή ήταν η μόνη που θα μπορούσε να οδηγήσει σε κάποια λύση για το πρόβλημα των ναυπηγείων που σας θυμίζω ότι κρατά εδώ και μερικές δεκαετίες χωρίς λύση… Η προοπτική λοιπόν αυτή έχει μεγάλο θετικό αντίκτυπο και στην εγχώρια αμυντική βιομηχανία δεδομένου ότι είμαστε στην τελική ευθεία να αποφασίσουμε για κρίσιμης εθνικής σημασίας προγράμματα ναυπήγησης πολεμικών πλοίων.  Έχουμε πει ότι είναι απαραίτητη προϋπόθεση -εμείς, η Κυβέρνηση, τη βάζουμε ως απαραίτητη προϋπόθεση- να ναυπηγηθούν κάποια από αυτά και σε ελληνικό ή ελληνικά ναυπηγεία, καθώς και να υποστηριχθούν και τα υπόλοιπα καράβια του στόλου που είναι η ανάγκη όπως καταλαβαίνετε αυξάνεται όσο αυτά γηράσκουν, παλιώνουν δηλαδή και φθείρονται.

Και το δεδομένο είναι  ότι με την ένταση που επικρατεί στην περιοχή μας, με τις γεωπολιτικές ανακατατάξεις θα πρέπει να είναι συνέχεια σε επιχειρησιακή ετοιμότητα. Να περνάνε δηλαδή χρόνο στη θάλασσα με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την εθνική μας ασφάλεια.

Άρα χρειαζόμαστε και μια βιομηχανική υποδομή. Είναι απαραίτητη, θα έλεγα εθνική προϋπόθεση να υπάρχει αυτή η βιομηχανική υποδομή, εδώ με τα ναυπηγεία, και προς αυτή την κατεύθυνση είναι όλη αυτή η προσπάθεια.

Μεγάλη προσπάθεια! Με τη συνδρομή των εργαζομένων που άντεξαν, στήριξαν την πρωτοβουλία μας, έκαναν υπομονή αλλά τώρα βλέπουμε πραγματικά ένα καινούριο μέλλον μπροστά τους.

Τους επενδυτές οι οποίοι, εκτιμώ, ότι θα πληθύνουν όταν με το καλό συμφωνήσουμε και για τη ναυπήγησης των ελληνικών πλοίων για το Στόλο του Πολεμικού Ναυτικού, δηλαδή θα εισέλθει και επενδυτικό σχήμα. Αυτό είναι το πλάνο τουλάχιστον, γιατί υπάρχει ενδιαφέρον εκδηλωμένο για τα Ναυπηγεία Ελευσίνας, οπότε από εκεί και πέρα καταλαβαίνετε τι πολλαπλό θετικό όφελος αυτό έχει και για την εθνική οικονομία και για τις αναπτυξιακές προοπτικές της χώρας, αλλά και για τις δυνατότητες τους Πολεμικού μας Ναυτικού και την εθνική ασφάλεια σε δύσκολους καιρούς.. Εμείς απλώς συνδράμαμε, στηρίξαμε. Βρήκαμε αν θέλετε λύση στις τεχνικές λεπτομέρειες και δεν ήταν λίγες που υπήρχαν, ακόμα και νομικής φύσεως.

Απομένει το τελικό στάδιο, δηλαδή κατάθεση σχεδίου εξυγίανσης κατά την προβλεπόμενη διαδικασία στα δικαστήρια, επεξεργασία, έγκριση (θέλουμε να πιστεύουμε), και από εκεί και πέρα δρομολογείται η δημιουργία ενός στην ουσία καινούριου λειτουργικού ναυπηγείου υπό την διαχείριση της ΟΝΕΧ, του επενδυτή δηλαδή, τη συμμετοχή κεφαλαίων από το εξωτερικό και κατά πάσα πιθανότητα συμμετοχή κι ενός μεγάλου ναυπηγικού οίκου του εξωτερικού προκειμένου να συνδράμει στην ναυπήγηση των πλοίων του Πολεμικού Ναυτικού και όχι μόνο.

Γιατί είπαν ότι το ναυπηγείο, όπως είναι δομημένο να λειτουργήσει, δεν θα απασχολείται αποκλειστικά και μόνο με την ναυπήγηση και υποστήριξη του Πολεμικού Ναυτικού. Δεν θα έχει δηλαδή μόνο έναν πελάτη με τις ευκολίες ή τις δυσκολίες που αυτό συνεπάγεται, αλλά θα υποστηρίζει, θα εξυπηρετεί και άλλες ανάγκες της Ελληνικής Ναυτιλίας. ‘Αρα, πολλαπλό το όφελος.

Συγχαρητήρια! Μεγάλη προσπάθεια και σήμερα νομίζω ότι μπαίνουμε σε μία νέα φάση, στην τελική φάση».

Τέλος ο πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων των Ναυπηγείων Ελευσίνας Νίκος Παπανικολάου, δήλωσε: «Είναι ιστορική ημέρα για μας ως εργαζόμενους. Εκπροσωπώντας 600 εργαζόμενους από το θεσμικό ρόλο που έχω, σήμερα, μέσω της συμφωνίας, διασφαλίζουμε τις απαιτήσεις μας, οι οποίες στο σύνολό τους ανέρχονται σε 41 εκατομμύρια δεδουλευμένες αποδοχές εδώ και 12 χρόνια. Και το σημαντικότερο, έρχεται η επόμενη μέρα, η επαναλειτουργία του ναυπηγείου που για εμάς είναι ένα ορόσημο. Δεσμευόμαστε ότι θα είμαστε αντάξιοι στις απαιτήσεις σας. Σας ευχαριστούμε για όλα».

Τι προβλέπει η συμφωνία

Η επανεκκίνηση των Ναυπηγείων Ελευσίνας, μέσω της συμφωνίας που υπογράφηκε σήμερα στο υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, εκτιμάται από την κυβέρνηση ότι ενισχύει σημαντικά τόσο την οικονομία, όσο και τη γεωπολιτική θέση της Ελλάδας, καθώς τα Ναυπηγεία Ελευσίνας θα αποτελέσουν πυλώνα για την εθνική αμυντική βιομηχανία ενώ ταυτόχρονα θα δοθεί σημαντική ώθηση στην απασχόληση και την οικονομία της ευρύτερης περιοχής της Δυτικής Αττικής.

Σημειώνεται ότι η συμφωνία συγκεντρώνει ομόφωνη υποστήριξη των εργαζομένων στα Ναυπηγεία Ελευσίνας (ποσοστό 100%), καθώς και των σημαντικότερων ενδιαφερόμενων μερών και φορέων (Δήμος Ελευσίνας, ΕΒΕΠ), γεγονός που επιβεβαιώνει τον αμοιβαία επωφελή χαρακτήρα της.

Από την κυβέρνηση εκτιμάται ότι η συμφωνία θα δώσει βιώσιμη λύση στο τεράστιο πρόβλημα των συσσωρευμένων οφειλών των Ναυπηγείων Ελευσίνας ενώ ισχυρή ψήφος εμπιστοσύνης στη συμφωνία και τις προοπτικές των Ναυπηγείων Ελευσίνας αποτελεί η απόφαση να στηρίξει χρηματοδοτικά το έργο η Αμερικανική Αναπτυξιακή Τράπεζα (DFC).

Οι στρατηγικές συμφωνίες που έχει εξασφαλίσει ο όμιλος ONEX Shipyards & Technologies, αλλά και οι σημαντικές επενδύσεις που θα πραγματοποιήσει σε εξοπλισμό, έρευνα και ανάπτυξη, όπως υποστηρίζεται, θα φέρουν τα Ναυπηγεία Ελευσίνας στην αιχμή του ναυπηγοεπισκευαστικού τομέα, παγκοσμίως.

Η Συμφωνία Εξυγίανσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας διαμορφώνει ένα βιώσιμο μοντέλο επανεκκίνησης των Ναυπηγείων Ελευσίνας.

▪ ‘Αμεση επένδυση 100 εκατ. δολαρίων

▪ Διασφάλιση 600 θέσεων εργασίας

▪ Αποζημιώσεις ύψους 13,4 εκατ. ευρώ – αποπληρωμή του 100% των υπόλοιπων οφειλών προς τους εργαζόμενους

▪ Δημιουργία 1.400 νέων θέσεων εργασίας μέσα σε 3 χρόνια

▪ Επιπλέον έσοδα 1,1 δισ. ευρώ για το Ελληνικό Δημόσιο (άμεσοι και έμμεσοι φόροι, ασφαλιστικές εισφορές) κατά τα επόμενα 25 έτη

▪ Ενίσχυση της ελληνικής οικονομίας με περισσότερα από 1,6 δισ. ευρώ που θα κατευθυνθούν σε εγχώριους προμηθευτές και την ελληνική βιομηχανία

Βασικά σημεία Συμφωνίας Εξυγίανσης

Δημιουργούνται δύο νέες εταιρείες («ΕΜΠΟΡΙΚΗ» και «ΑΜΥΝΤΙΚΗ» ή «ΝΕΕΣ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ») μετά και την επικύρωση της συμφωνίας εξυγίανσης, οι οποίες θα αναλάβουν το μεταβιβαζόμενο ενεργητικό και παθητικό της ΝΒΕΕ.

Στην εμπορική εταιρεία (ONEX ELEFSIS Shipyards Industries) στην οποία θα μεταβιβαστεί και σημαντικό τμήμα του Ενεργητικού της NBEE, αναμένεται να επενδυθούν μετά τη μεταβίβαση κεφάλαια έως του συνολικού ποσού των 170.000.000 ευρώ. Στην εμπορική εταιρεία, η χρηματοδότηση της ONEX Elefsis βασίζεται στη DFC (102 εκατ. δολάρια) καθώς και σε ίδια κεφάλαια του ομίλου ONEX (20-80 εκατ. ευρώ), ενώ δύναται να αυξηθεί ανάλογα με τις ανάγκες, σε δεύτερη φάση.

Στην αμυντική εταιρεία (ONEX ELEFSIS Naval Maritime) η δραστηριότητα που θα αναπτυχθεί θα αφορά τον τομέα της ναυπήγησης πολεμικών πλοίων και λοιπών πλωτών ναυπηγημάτων, τόσο για λογαριασμό της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας, όσο και της αλλοδαπής. Η χρηματοδότηση θα γίνει από Fincantieri, Ιταλικούς χρηματοδοτικούς οργανισμούς και ONEX με όσα κεφαλαία απαιτηθούν, ώστε να διασφαλίζουν την εύρυθμη εκτέλεση των προγραμμάτων της εταιρείας.

Οφειλές

Βάσει του ισοζυγίου της ΝΒΕΕ με ημερομηνία 30.09.2021, το σύνολο των πάσης φύσεως οφειλών της ανέρχεται σε 432.686.301,67 ευρώ (419.288.880,32 ευρώ γενικές οφειλές και 13.397.491,35 αποζημιώσεις προσωπικού), από τα οποία 211.899.550,24 ευρώ θα μεταφερθούν στις νέες εταιρείε. Στο ποσό του μεταβιβαζόμενου παθητικού περιλαμβάνεται ποσό 142.337.077 ευρώ προς το Πολεμικό Ναυτικό.

Συνολικές οφειλές ύψους 220.786.751,43 ευρώ παραμένουν στην εταιρεία, ως μη μεταβιβαζόμενο παθητικό και ικανοποιούνται από το προϊόν ρευστοποίησης του μη μεταβιβαζόμενου ενεργητικού.

Το σύνολο του μεταβιβαζόμενου ενεργητικού της NBEE σε περίπτωση πτώχευσης, η αξία του ανέρχεται μόλις στο ποσό των 28.278.157,94 ευρώ, με ελάχιστη ανάκτηση για τους πιστωτές (βλέπε υποχρεώσεις προς το Δημόσιο).

Τα λοιπά στοιχεία του μη μεταβιβαζόμενου ενεργητικού και του μη μεταβιβαζόμενου παθητικού της NBEE θα παραμείνουν στην ΝΒΕΕ και το μη μεταβιβαζόμενο ενεργητικό θα ρευστοποιηθεί από τον διορισμένο από το δικαστήριο Ειδικό Εντολοδόχο. Το προϊόν που θα προκύψει από την ρευστοποίηση του μη μεταβιβαζόμενου ενεργητικού θα ικανοποιήσει περαιτέρω τους πιστωτές της εταιρείας για τις απαιτήσεις αυτών που περιλαμβάνονται στο μη μεταβιβαζόμενο παθητικό, ενώ σε περίπτωση μη ικανοποίησης αυτών, οι εν λόγω απαιτήσεις θα διαγραφούν ολοσχερώς.

Πολεμικό Ναυτικό

Έγινε μεταφορά/μεταβίβαση στην αμυντική του συνόλου των υποχρεώσεων της ΝΒΕΕ με ημερομηνία 30.09.2021 προς το Πολεμικό Ναυτικό ή 142.337.077 ευρώ. Το ποσό αυτό θα αποπληρωθεί μετά την ημερομηνία ολοκλήρωσης των μεταβιβάσεων σε χρονικό διάστημα 30 ετών με παρακράτηση ροών.

Το πολεμικό ναυτικό δεσμεύεται όπως αμελλητί μετά τη επικύρωση της συμφωνίας εξυγίανσης και μέχρι την ημερομηνία ολοκλήρωσης της συναλλαγής θα επιστρέψει στην Αλφα Τράπεζα το σύνολο των εγγυητικών επιστολών που τηρεί εις χείρας του, απαλλασσόμενης της ΝΒΕΕ από κάθε ευθύνη εξ αυτών καθ’ όσον αυτές αφορούν σε έργα που αφ’ ενός δεν μεταβιβάζονται στις νέες εταιρείες και αφ΄ετέρου οι απαιτήσεις που διατηρεί ένεκα αυτών ρυθμίζονται στη συμφωνία εξυγίανσης. Σημειώνεται ότι η ΤΠΚ Νο.6 έχει παραδοθεί από τον 6/2020, ενώ η ΤΠΚ Νο.7 έχει ολοκληρωθεί πλέον του 90% του έργου.

Εργαζόμενοι

Έγινε μεταφορά/μεταβίβαση στην αμυντική του συνόλου των υποχρεώσεων της ΝΒΕΕ με ημερομηνία 30.09.2021 προς τους εργαζομένους ή 27.041.925,10 ευρώ, καθώς και οι αποζημιώσεις απόλυσής τους ποσού 13.397.491,35 ευρώ, η οποία αναλαμβάνει να τα αποπληρώσει μέσω ιδίων κεφαλαίων ή ενδοομιλικών διευκολύνσεων και ομολογιών.

Ειδικότερα, αναφορικά με την καταβολή της αποζημίωσης απόλυσης, αυτή θα καταβληθεί σε κάθε έναν από τους εργαζόμενους, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην οικεία νομοθεσία.

Σημειώνεται ότι στα πλαίσια διμερούς συμφωνίας μεταξύ εργαζομένων και ONEX, προβλέπεται ως ασφαλιστική δικλείδα προς τους εργαζόμενους, και στη περίπτωση τυχόν καθυστερήσεων στην σύναψη αμυντικών προγραμμάτων, η καταβολή του 30% των δεδουλευμένων με την απόφαση του δικαστηρίου και το υπολειπόμενο 70% με την ολοκλήρωση των μεταβιβάσεων και την μετεγγραφή του ναυπηγείου στην ΟΝΕΧ.

Τονίζεται ιδιαιτέρως, ότι για δεύτερη φορά η ΟΝΕΧ (αρχικά στο Νεώριο) θα πληρώσει δεδουλευμένα προηγούμενης ιδιοκτησίας πριν την τυπική ολοκλήρωση της διαδικασίας μεταβίβασης. Συγκεκριμένα, οι εργαζόμενοι θα λάβουν 1,2 εκατ. ευρώ εκ των δεδουλευμένων τους τα φετινά Χριστούγεννα έναντι του αχεδίου εξυγίανσης.

Ελληνικό Δημόσιο

Ο ΕΦΚΑ σε περίπτωση βίαιης ρευστοποίησης θα λάβει 4.039.604 ευρώ, ενώ με το σχέδιο εξυγίανσης θα λάβει 5.760.938 ευρώ. • Το Ελληνικό Δημόσιο σε περίπτωση βίαιης ρευστοποίησης θα λάβει ευρώ 1.367.883, ενώ με το σχέδιο εξυγίανσης θα λάβει ευρώ 1.894.773. • Οι εργαζόμενοι (συνολικά και με αποζημιώσεις) από ευρώ 40.439.346 σε περίπτωση βίαιης ρευστοποίησης θα λάβουν ευρώ 2.015.531, ενώ με το σχέδιο εξυγίανσης θα λάβουν 40.439.346. • Το ΠΝ από ευρώ 142.337.077 σε περίπτωση βίαιης ρευστοποίησης θα λάβει ευρώ 1.579.517, ενώ με το σχέδιο εξυγίανσης θα λάβει ευρώ 142.337.077. • Τα λοιπά ασφαλιστικά ιδρύματα σε περίπτωση βίαιης ρευστοποίησης θα λάβουν ευρώ 218.048, ενώ με το σχέδιο εξυγίανσης θα λάβουν 327.024 ευρώ

Κόστος μη έγκρισης της Συμφωνίας

Η μη έγκριση της συμφωνίας εξυγίανσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας, σε συνδυασμό με την ιδιαιτέρως αρνητική χρηματοπιστωτική τους θέση και τη σωρεία προβλημάτων που αντιμετωπίζουν αναμένεται να αποτελέσουν άμεσο κίνδυνο για τη συνέχιση της λειτουργίας τους, με ιδιαιτέρως αρνητικές επιπτώσεις για την εθνική οικονομία (λόγω του μεγέθους του κλάδου), την  εθνική ασφάλεια (λόγω της εμπλοκής τους με τα αμυντικά προγράμματα του Πολεμικού Ναυτικού), αλλά και την τοπική κοινωνία (καθώς έχει καθορίσει το οικονομικό μοντέλο της περιοχής, και συνδέεται άμεσα με την οικονομική επιβίωση της ευρύτερης περιοχής).  Παράλληλα, η απώλεια των οφειλών για το ελληνικό δημόσιο, ασφαλιστικά ταμεία, τους εργαζόμενους, και τους υπολοίπους εμπλεκόμενους φορείς θα είναι σχεδόν ολοκληρωτική εάν η επιχείρηση εισέλθει σε καθεστώς βίαιης εκκαθάρισης.

Οφέλη για Ελληνική Οικονομία

Εκτός από τις υφιστάμενες υποχρεώσεις της ΝΒΕΕ προς το Ελληνικό Δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία, για τις οποίες το σχέδιο εξυγίανσης προβλέπει να αποπληρωθούν, σύμφωνα με την ERNST & YOUNG εκτιμάται ότι η επανεκκίνηση της δραστηριότητας θα αποφέρει στο Ελληνικό Δημόσιο επιπλέον έσοδα από άμεσους και έμμεσους φόρους καθώς και από ασφαλιστικές εισφορές εργαζομένων, συνολικού ύψους άνω του 1,1 δισ. ευρώ κατά τα επόμενα 25 έτη.

Στα Ναυπηγεία Ελευσίνας αναμένεται να απασχοληθούν 600 εργαζόμενοι κατά τους πρώτους 6 μήνες λειτουργίας τους υπό το νέο καθεστώς (ήτοι κατόπιν επικύρωσης της συμφωνίας εξυγίανσης από το αρμόδιο δικαστήριο), ενώ μέχρι και το τέλος του 3ου έτους λειτουργίας, ο συνολικός αριθμός εργαζομένων εκτιμάται να ανέλθει άνω των 2.000 (1.000 στην εμπορική και 1.000 στην αμυντική εταιρεία). Συνολικά κατά τα επόμενα 25 έτη, η εν λόγω απασχόληση εκτιμάται να αποφέρει απολαβές άνω των 800 εκατ. ευρώ στους εργαζομένους.

Πέρα από τις άμεσες θέσεις εργασίας και το δημοσιονομικό θετικό πρόσημο, η επανεκκίνηση της λειτουργίας των Ναυπηγείων Ελευσίνας εκτιμάται ότι κατά τα επόμενα 25 έτη θα ενισχύσει περαιτέρω την ελληνική οικονομία, διοχετεύοντας σε εγχώριους προμηθευτές και στην ευρύτερη ελληνική βιομηχανία κεφάλαια ύψους 1,6 – 1,8 δισ. ευρώ.

Μέσω της συναλλαγής επιτυγχάνεται η επανεκκίνηση της λειτουργίας μιας σημαντικής βιομηχανίας, η οποία πέρα από τη δημιουργία υψηλής εταιρικής αξίας, επαναπροσδιορίζει την παραγωγική δυναμική της Ελλάδος σε σημαντικούς τομείς όπως η άμυνα και η ναυπηγική βιομηχανία.