Ερωτήματα για το ηλεκτροδοτικό σύστημα της χώρας και την συντήρησή του μετά το εκτεταμένο χθεσινοβραδινό black out σε Αττική και περιοχές της Πελοποννήσου.
Οι διακοπές ρεύματος, που ξεκίνησαν λίγο πριν τις 23:00, το βράδυ της Κυριακής οφείλονταν σε έκρηξη και φωτιά στο Κέντρο Υπερυψηλής Τάσης (ΚΥΤ) Κουμουνδούρου του ΑΔΜΗΕ στον Ασπρόπυργο.
Ωστόσο, το βασικό ερώτημα παραμένει γιατί δε λειτούργησαν οι ασφάλειες ώστε να περιοριστεί το γεγονός κι έφτασε το black out να επηρεάσει περίπου 1 εκατ. πολίτες σε Αττική και Πελοπόννησο.
Σε δύο σημεία του εξοπλισμού, τον αυτομετασχηματιστή αλλά και την λειτουργία του αντίστοιχου διακόπτη προστασίας ισχύος 150 kV, αποδίδει ο ΑΔΜΗΕ την βλάβη που οδήγησε χθες το βράδυ σε εκτεταμένη διακοπή ηλεκτροδότησης στην Αττική και την Πελοπόννησο.
Προβλήματα παλαιότητας
Το δεύτερο ερώτημα έχει να κάνει με τα χρόνια που λειτουργεί ο συγκεκριμένος αυτοσχηματιστής και αν είχαν παρουσιαστεί προβλήματα στο παρελθόν.
Ο ίδιος ο ΑΔΜΗΕ παραδέχεται ότι είναι παλιός, περίπου 30 ετών, και σε έκθεσή του λέει ότι πρέπει να αντικατασταθούν οι διακόπτες.
Επίσης, διαπιστώνεται ότι προκύπτουν θέματα συντήρησης του συστήματος τόσο σε Αττική όσο και σε Πελοπόννησο.
Να σημειωθεί πως σε όλη την Ελλάδα υπάρχουν 14 ΚΥΤ και αν γίνει μια αντίστοιχη ζημιά όπως η χθεσινή, θα επαναληφθεί σε λίγο καιρό το μπλακ άουτ και χωρίς να επικρατούν ακραίες συνθήκες, δηλαδή χωρίς καύσωνα ή αυξημένη ζήτηση.
Τι έγραφε ο ΑΔΜΗΕ για μια πιθανή υπερφόρτωση
Η μεγάλη διακοπή ρεύματος να οφείλεται στο γεγονός ότι υπερφορτώθηκε το συγκεκριμένο ΚΥΤ και οι μετασχηματιστές καθώς το σύνολο του πληθυσμού μένει μέσα λόγω της απαγόρευσης κυκλοφορίας, υποστηρίζει ο ΑΔΜΗΕ.
Ωστόσο, ο ΑΔΜΗΕ ουσιαστικά προειδοποιούσε ότι κάτι τέτοιο θα μπορούσε να συμβεί διότι οι αυτομετασχηματιστές θα μπορούσαν να φτάσουν κάποια στιγμή στα όριά τους και θα έπρεπε να ανακατασκευαστούν.
Και γι’ αυτό στο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του Συστήματος Μεταφοράς 2021-2030 είχαν προνοήσει για την ανακατασκευή καθώς γνώριζαν, με βάση τις συνθήκες που επικρατούν, ότι μια βλάβη που θα εμφανιστεί στον έναν διακόπτη θα προκαλέσει άμεσα απώλεια και των υπολοίπων, όπως έγινε το βράδυ της Κυριακής 7 Φεβρουαρίου.
Το σχέδιο για ανακατασκευή ΚΥΤ Κουμουνδούρου
Η ανακατασκευή της πλευράς 400 kV του ΚΥΤ Κουμουνδούρου επιβάλλεται πρωτίστως από την ανάγκη της αντικατάστασης των διακοπτών όλων των ΑΜ/Σ στο ΚΥΤ Κουμουνδούρου.
Μέσω των ΑΜ/Σ του ΚΥΤ Κουμουνδούρου, πραγματοποιείται σε σημαντικό βαθμό η τροφοδότηση των φορτίων του κέντρου της πρωτεύουσας. Όταν επικρατούν συνθήκες υψηλού φορτίου, τότε αυτοί οι ΑΜ/Σ φθάνουν στο όριο της λειτουργίας τους σε ότι αφορά τη φόρτισή τους, ακόμη και σε κανονικές συνθήκες (Ν).
Επιπλέον, οι ΑΜ/Σ του ΚΥΤ Κουμουνδούρου συνδέονται στην πλευρά 400 kV του ΚΥΤ ανά δύο μέσω κοινού διακόπτη (GEMINI), με αποτέλεσμα σε οποιαδήποτε περίπτωση εμφανισθεί κάποια βλάβη σε ένα από αυτούς (Ν-1) να οδηγούνται σε ταυτόχρονη απώλεια 2 ΑΜ/Σ.
Αυτό το γεγονός είναι δυνατό να έχει ως αποτέλεσμα την εμφάνιση πολύ ισχυρών υπερφορτίσεων στους εναπομείναντες ΑΜ/Σ σε λειτουργία. Για αυτούς τους λόγους κρίνεται σκόπιμη η αντικατάσταση αυτών των διακοπτών και η εγκατάσταση νέων για τη σύνδεση εκάστου των ΑΜ/Σ του ΚΥΤ Κουμουνδούρου μέσω αποκλειστικού διακόπτη στην πλευρά 400 kV του ΚΥΤ.
Με δεδομένη την έλλειψη του χώρου για την εγκατάσταση νέων διακοπτών στους ΑΜ/Σ 400 kV, αποφασίσθηκε η συνολική αντικατάσταση της πλευράς 400 kV του ΚΥΤ με νέα κατασκευή GIS 400 kV, στην οποία θα ενσωματωθούν και οι πύλες για τις μελλοντικές συνδέσεις των κυκλωμάτων 400 kV τα οποία θα κατασκευασθούν στο πλαίσιο των έργων της Φάσης ΙΙ της διασύνδεσης της Κρήτης και του διαδρόμου Μεγαλόπολη – Κόρινθος – Κουμουνδούρος.
Ο διαγωνισμός που έγινε πρόσφατα από τον ΑΔΜΗΕ είχε μειοδότη μόλις τον περασμένο Δεκέμβριο. Η εταιρεία έχει προχωρήσει σε σειρά επενδύσεων αναβάθμισης του δικτύου μεταφοράς ρεύματος.
Αίτια και αντιμετώπιση της βλάβης στο ΚΥΤ Κουμουνδούρου: Οι εξηγήσεις που δίνει ο ΑΔΜΗΕ
O ΑΔΜΗΕ ενημερώνει ότι το συμβάν της 7ης Φεβρουαρίου προκλήθηκε από ηλεκτρικό εσωτερικό σφάλμα σε αυτομετασχηματιστή 400/150/30kV ισχύος 280MVA που βρίσκεται εντός του Κέντρου Υπερυψηλής Τάσης (ΚΥΤ) Κουμουνδούρου. Επιπλέον, σημειώθηκε αδυναμία λειτουργίας του αντίστοιχου διακόπτη προστασίας ισχύος 150 kV. Ο συνδυασμός των δύο αυτών βλαβών είχε ως αποτέλεσμα την εκδήλωση πυρκαγιάς και την απώλεια της ηλεκτροδότησης μέσω Υψηλής Τάσης σε περιοχές της Αττικής και της Πελοποννήσου, η οποία αντιμετωπίστηκε με ταχύτητα και ασφάλεια από το προσωπικό του ΑΔΜΗΕ, επιτυγχάνοντας αποκατάσταση της λειτουργίας του Συστήματος σε διάστημα μικρότερο της μίας ώρας.
Ειδικότερα για τον εξοπλισμό που παρουσίασε βλάβη, σημειώνεται ότι ο αυτομετασχηματιστής κατασκευάστηκε το 1986 και ο διακόπτης το 1972, με τα δύο στοιχεία να τίθενται σε ηλέκτριση και λειτουργία το 1991, γεγονός που αποδεικνύει την παλαιότητα μέρους του εξοπλισμού του Συστήματος Μεταφοράς. Αναγνωρίζοντας αυτή τη συνθήκη, ήδη από το 2018 ο Διαχειριστής προκήρυξε διαγωνισμό προμήθειας 10 νέων αυτομετασχηματιστών στο πλαίσιο της ανανέωσης κρίσιμων στοιχείων του Συστήματος. Ωστόσο, λόγω προσφυγών κατά του διαγωνισμού, η διαδικασία ολοκληρώθηκε στις αρχές του 2020 και οι πρώτοι αυτομετασχηματιστές αναμένεται να παραδοθούν το αμέσως επόμενο διάστημα.
Ο εν λόγω διαγωνισμός εντάσσεται στο φιλόδοξο πενταετές Πρόγραμμα Ανανέωσης Εξοπλισμού (Renovation Plan), συνολικού προϋπολογισμού 80 εκατ. ευρώ, το οποίο για πρώτη φορά ξεκίνησε να σχεδιάζεται και υλοποιείται οργανωμένα από την Εταιρεία το 2018. Το εν λόγω πρόγραμμα προβλέπει στοχευμένες σταδιακές αντικαταστάσεις παλαιωμένων στοιχείων του εξοπλισμού σύμφωνα με την προτεραιοποίηση που έχουν ορίσει οι αρμόδιες τεχνικές υπηρεσίες του ΑΔΜΗΕ. Ενδεικτικά για το 2021 και το 2022, έχουν προϋπολογιστεί ανανεώσεις εξοπλισμού ύψους 16,5 εκατ. και 21 εκατ. ευρώ αντίστοιχα.
Ο Διαχειριστής διαβεβαιώνει, πάντως, ότι αναφορικά με τη λειτουργία του Συστήματος μετά το συμβάν και έως ότου παραληφθεί και εγκατασταθεί ο νέος αυτομετασχηματιστής στο ΚΥΤ Κουμουνδούρου εντός τριμήνου, θα διασφαλιστεί, χωρίς διαταραχές για τους καταναλωτές, η εύρυθμη λειτουργία του Συστήματος Μεταφοράς με κατάλληλο σχεδιασμό και κατανομή φορτίων και παραγωγής. Σε αυτό θα συμβάλλει ουσιαστικά η συνεργασία με τον ΔΕΔΔΗΕ, τη ΔΕΗ και την Κόρινθος Power.
Πέραν αυτού, εντός των επόμενων ημερών αναμένεται να υπογραφεί και η σύμβαση του έργου πλήρους ανακατασκευής του ΚΥΤ Κουμουνδούρου, η οποία περιλαμβάνει την αντικατάσταση και επέκταση του υπάρχοντος διακοπτικού εξοπλισμού 150 kV και 400 kV με σύγχρονο εξοπλισμό τεχνολογίας κλειστού τύπου (GIS), καθώς την προσθήκη νέων αυτομετασχηματιστών ισχύος και αυτεπαγωγών αντιστάθμισης. Το νέο ΚΥΤ θα τεθεί σε λειτουργία το 2023 και θα τροφοδοτεί 21 γραμμές 150 kV και 4 γραμμές 400 kV, αναλαμβάνοντας μεγάλο μέρος του φορτίου στο λεκανοπέδιο Αθηνών. Επιπλέον, στις νέες εγκαταστάσεις του ΚΥΤ θα διασυνδεθεί το καλώδιο Αττικής – Κρήτης, καθώς και ο Ανατολικός Διάδρομος Πελοποννήσου (Μεγαλόπολη-Κόρινθος-Αττική).
Ειδικότερα για το σύστημα ηλεκτροδότησης της Αττικής, προκειμένου να διασφαλιστεί το αναγκαίο επίπεδο αξιοπιστίας με βάση τις σύγχρονες ανάγκες ηλεκτροδότησης, είναι απαραίτητη η αναβάθμιση του ΚΥΤ Αργυρούπολης στην Υπερυψηλή Τάση (στα 400 kV από 150 kV), καθώς και η πλήρης ανακατασκευή του ΚΥΤ στο Ρουφ προκειμένου να δημιουργηθούν πρόσθετοι, ισχυροί κόμβοι στο Λεκανοπέδιο αντίστοιχοι με το ΚΥΤ Κουμουνδρούρου και το ΚΥΤ Παλλήνης.
Σε ό,τι αφορά το Σύστημα της Πελοποννήσου, όταν ολοκληρωθεί ο Δυτικός Διάδρομος (Μεγαλόπολη-Πάτρα-Δυτική Στερεά) συνολικού προϋπολογισμού 110 εκατ. ευρώ η ηλεκτροδότηση θα θωρακιστεί πλήρως, αφού ακόμη και σε περίπτωση ανάλογης σοβαρής βλάβης στην Αττική το σύστημα της Πελοποννήσου δεν θα επηρεαστεί.
Τέλος, ο Διαχειριστής διαβεβαιώνει τους κατοίκους των παρακειμένων περιοχών ότι το συμβάν δεν προκάλεσε κίνδυνο για τη δημόσια υγεία, καθώς ο εξοπλισμός που καταστράφηκε δεν περιείχε επικίνδυνες χημικές ουσίες όπως PCBs/PCTs, δεδομένου ότι ο Διαχειριστής έχει από ετών προβεί στις ενέργειες που διασφαλίζουν πλήρη εναρμόνιση με την εθνική και ευρωπαϊκή νομοθεσία.
#pressgreece