Μεηλ Πιπεροπουλου

 

Περισσότερους από είκοσι επενδυτές -hotel operators, developers και funds- από διάφορες χώρες του κόσμου -από τη Μέση Ανατολή μέχρι και την Αυστραλία- είχε την ευκαιρία να συναντήσει το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) στις Κάννες, στο πλαίσιο της έκθεσης “MIPIM 2024” – μίας από τις μεγαλύτερες εκθέσεις Real Estate παγκοσμίως.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες του Capital.gr, αυτό που διαπιστώθηκε στις Κάννες είναι ότι υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον για επενδύσεις στην Ελλάδα, ειδικά στο κομμάτι του Real Estate, που φαίνεται πως περνάει μια άνθηση. Επιπλέον, ιδιαίτερα σημαντικό είναι ότι παρατηρήθηκε ενδιαφέρον όχι μόνο στο κομμάτι του συμβατικού Real Estate αλλά και των logistics.

ΤΑΙΠΕΔ: Πώς θα είναι το νέο Επιχειρηματικό Πάρκο Φυλής

Από τα assets που παρουσιάστηκαν, μεγάλο ενδιαφέρον προσέλκυσε το Κτήμα Καραθώνα στο Ναύπλιο, για το οποίο στόχος του Ταμείου είναι να ξεκινήσει διαγωνισμός μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2025.

Μεγάλο, ωστόσο, ήταν το ενδιαφέρον και για το πολύ ώριμο project της μετεγκατάστασης των μεταφορικών επιχειρήσεων του Ελαιώνα/Βοτανικού στο νέο Logistics Park στη Φυλή, ο διαγωνισμός για το οποίο αναμένεται να ξεκινήσει μέσα στις επόμενες εβδομάδες.

πιν

Περίπου 200 επιχειρήσεις έχουν συμφωνήσει να μετεγκατασταθούν

Υπενθυμίζεται ότι το τελευταίο αφορά συγκεκριμένα στην ανάπτυξη ενός “πράσινου” Επιχειρηματικού Πάρκου του ν.4982/2022 σε ένα ακίνητο έκτασης περίπου 450 στρ., στην περιοχή “Σπηλιές” του Δήμου Φυλής και στην παροχή οικονομικών κινήτρων συνολικού ύψους 21 εκατ. ευρώ από το ΤΑΑ, προς τις εγκαταστημένες στην περιοχή του Ελαιώνα/Βοτανικού διαμεταφορικές επιχειρήσεις, για τη μετεγκατάστασή τους στο νέο πάρκο της Φυλής. Μάλιστα, σύμφωνα με τις πληροφορίες, περίπου 200 επιχειρήσεις έχουν ήδη συμφωνήσει να μετεγκατασταθούν στο νέο επιχειρηματικό πάρκο.

Το ακίνητο που έχει επιλεγεί για να αναπτυχθεί το Επιχειρηματικό Πάρκο Φυλής   βρίσκεται σε προνομιούχο θέση από άποψη εγγύτητας στον αστικό ιστό -της Αθήνας και του Πειραιά. Επίσης, οι επιχειρήσεις που θα μεταφερθούν στο νέο πάρκο θα έχουν πρόσβαση σε βασικά δίκτυα: σιδηροδρομικό δίκτυο, κόμβο ΕΟ Αθηνών-Λαμίας και Αθηνών-Κορίνθου με Αττική Οδό, Λιμένα Πειραιά, Λιμένα Ελευσίνας, Λιμένα Λαυρίου, καθώς επίσης και το Θριάσιο ΕΚ.

Η ευρύτερη περιοχή διαθέτει εν γένει σημαντικές εκτάσεις, οι οποίες θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν για δραστηριότητες logistics και βρίσκονται επί του μεγαλύτερου χερσαίου συγκοινωνιακού κόμβου της Αττικής, αφού από τον κόμβο Αττικής Οδού και Περιφερειακής Αιγάλεω διέρχεται και ο Σιδηροδρομικός Άξονας από Πελοπόννησο και ΣΣ Θριασίου προς Β. Ελλάδα και Ειδομένη-Προμαχώνα, όπως και η παρακαμπτήριος προς ΕΛΠΕ και Ικόνιο PCT-Cosco. Προϋπόθεση, βέβαια, είναι να δομηθούν σε οργανωμένους υποδοχείς.

πιν

Θα απομακρυνθούν 4.000 φορτηγά από τον Κηφισό

Το νέο πάρκο αναμένεται, μεταξύ άλλων, να συμβάλει σημαντικά στη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου αλλά και στην αποσυμφόρηση του Κηφισού. Η απομάκρυνση των μεταφορικών εταιρειών από τον Ελαιώνα θα ανακουφίσει σημαντικά τον Κηφισό, καθώς εκτιμάται ότι θα απομακρυνθούν από τον αυτοκινητόδρομο 4.000 φορτηγά ημερησίως.

Ο νέος υποδοχέας στον Δήμο Φυλής θα είναι περιβαλλοντικά, τεχνολογικά και λειτουργικά από τους πλέον σύγχρονους στην ΕΕ, με διασύνδεση με τον σιδηρόδρομο και την Αττική Οδό και δυνατότητα μείωσης του οδικού φορτίου στον άξονα Πάτρας-Αθήνας-Θεσσαλονίκης.

Σε συνδυασμό μάλιστα με τη δημιουργία αντίστοιχου υποδοχέα και στο Στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη (σ.σ. έργο το οποίο “τρέχει” επίσης το ΤΑΙΠΕΔ), επίσης με σιδηροδρομική σύνδεση και αντίστοιχες εγκαταστάσεις συνδυασμένης μεταφοράς, πλέον των 300 φορτηγών καθημερινά στον άξονα Αθήνας-Θεσσαλονίκης θα μετατοπιστούν από τους οδικούς άξονες στο τρένο με σημαντικά περιβαλλοντικά οφέλη (20% του σημερινού φόρτου).

Παράλληλα, το έργο αναμένεται να συμβάλει στην αναβάθμιση του Δήμου Φυλής και της Δυτικής Αττικής εν γένει, μέσω και της παραγωγής σημαντικών άμεσων εσόδων.

Σημαντικά οφέλη αναμένονται και για την εθνική οικονομία (σε βάθος χρόνου μείωση των τιμών καταναλωτή και ενίσχυση της ελκυστικότητας της χώρας σε ξένες επενδύσεις), ενώ εκτιμάται ότι το έργο θα προσελκύσει κι άλλες ξένες επενδύσεις σε οργανωμένους υποδοχείς logistics στην Ελλάδα.

πιν

Τι θα γίνει στον Ελαιώνα

Η απομάκρυνση των μεταφορικών εταιρειών αναμένεται να συμβάλει στην εξυγίανση της περιοχής και του Βοτανικού/Ελαιώνα, με τη δημιουργία άλλων χρήσεων και επενδύσεων, που θα συντελέσουν στην οικονομική ανάπτυξη της περιοχής. Ειδικότερα, ο χώρος που θα απελευθερωθεί θα μπορεί να διατεθεί για αστικές αναπλάσεις.

Προϋπολογισμός

Σύμφωνα με τις πληροφορίες, ένα λογικό κόστος για όλες τις υποδομές στη Φυλή υπολογίζεται γύρω στα 150 εκατ. ευρώ.

Επιπλέον εκτιμάται μόχλευση ιδιωτικών επενδύσεων άνω του 1 δισ. ευρώ από την υλοποίηση του έργου.

Η δημιουργία του Επιχειρηματικού Πάρκου προβλέπεται να υλοποιηθεί ως σύμβαση παραχώρησης, η οποία, σύμφωνα με τις πληροφορίες, αναμένεται να είναι διάρκειας τουλάχιστον 30 ετών.

Μέχρι σήμερα, έχουν επιτευχθεί η ένταξη του έργου στο Αναπτυξιακό Πρόγραμμα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας, καθώς και η διασφάλιση χρηματοδότησης από το Ταμείο Ανάκαμψης, για την ολοκλήρωση όλων απαραίτητων μελετών και ενεργειών ωρίμανσης του έργου. Επίσης έχει υπογραφεί η σύμβαση μεταξύ Δήμου Φυλής και ΤΑΙΠΕΔ για την επίσπευση των ενεργειών ωρίμανσης του έργου.

Παράλληλα, έχουν ολοκληρωθεί ο τεχνικός και ο νομικός έλεγχος του ακινήτου και η τοπογραφική του αποτύπωση, η Προέγκριση του Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου, όπου αναμένεται η έκδοση της σχετικής Υπουργικής Απόφασης, ενώ έχουν διασφαλιστεί και οι γνωμοδοτήσεις σε επίπεδο προέγκρισης ΕΠΣ.

πηγή