​Στο τέλος του 2025 και ως τις αρχές του 2026, αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί ο νέος Προαστιακός Σιδηρόδρομος Δυτικής Αττικής προϋπολογισμού 106.950.000 (πλέον ΦΠΑ), με χρηματοδότηση πόρων της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Το έργο έχει προκαλέσει προβληματισμούς στις τοπικές κοινωνίες της Δυτικής Αττικής και σχετικά σύσκεψη πραγματοποιήθηκε στο Υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών, την Δευτέρα 15 Ιουλίου.

Ο Υπουργός Μεταφορών και Υποδομών Χρήστος Σταϊκούρας συζήτησε με τους Δημάρχους της Δυτικής Αττικής, παρουσία των κυβερνητικών βουλευτών της περιοχής, για το χρονοδιάγραμμα του έργου και τις θέσεις τους για το έργο.

Αρχικά, λόγω χρηματοδότησης από την Ευρωπαϊκή Ένωση, δεν υπάρχουν περιθώρια ούτε αλλαγών στο χρονοδιάγραμμα, ούτε πολλά περιθώρια αλλαγών στη χάραξη του έργου, που περνά από το κέντρο των πόλεων Λιοσίων, Ασπροπύργου, Ελευσίνας, Μεγάρων.

Στην εισήγησή του ο Υπουργός Μεταφορών και Υποδομών κ. Σταϊκούρας επεσήμανε ότι δεν υπάρχουν οικονομικοί πόροι για πρόσθετα έργα, αλλά σίγουρα το έργο του νέου προαστιακού θα κατασκευαστεί με τον βέλτιστο τρόπο.

Στο σύνολο του έργου και της περιοχής της Δυτικής Αττικής, τα δρομολόγια του νέου προαστιακού αναμένεται να αλλάξουν εν γένει την κυκλοφορία και την καθημερινότητα στις πόλεις της Δυτικής Αττικής, χωρίς όμως να υπάρχει σχετική κυκλοφοριακή μελέτη, ώστε να προβλέπονται οι ανάγκες κάθε πόλης και η κυκλοφοριακή ροή σε σχέση και με την λειτουργία του Προαστιακού.

Όσον αφορά την πόλη των Μεγάρων, ο Δήμαρχος Παναγιώτης Μαργέτης, όπως ανέφερε σχετικά στην Ε, τόνισε ότι έθεσε εκ νέου το ζήτημα των υδραυλικών και αντιπλημμυρικών έργων γύρω από τα σημεία, όπου προβλέπεται η χάραξη του νέου Προαστιακού και συγκεκριμένα το ρέμα της Καμάρας.

«Η κυκλοφοριακή επιβάρυνση είναι σίγουρη, αλλά είναι σίγουρα λιγότερες οι συνέπειες και περισσότερα τα θετικά» αναφέρει ο Δήμαρχος Παναγιώτης Μαργέτης. Σημειωτέον ότι Δήμος Μεγαρέων έχει ήδη λάβει έγγραφη απάντηση του ΟΣΕ ότι θα συνεργαστεί για τα αιτήματα του δήμου, ενώ η πολύωρη ενημέρωση των εκπροσώπων του έργου στο Δημαρχείο Μεγάρων ήταν κατατοπιστική ώστε να ακολουθήσει ανάλογη συζήτηση και στους υπόλοιπους δήμους της Δυτ. Αττικής.

Ο Δήμαρχος Μεγαρέων Παναγιώτης Μαργέτης έθεσε το θέμα της κυκλοφοριακής μελέτης και της διευθέτησης των ρεμάτων που κατέρχονται και τέμνουν τη μετρική γραμμή και δήλωσε παρών και πρόθυμος για άμεση συνεργασία κατασκευάστριας εταιρείας και των μελετητών της με τις Τεχνικές Υπηρεσίες του Δήμου. Ο Δήμαρχος υπεραμύνθηκε της αναγκαιότητας υλοποίησης του έργου, καθώς ο νέος προαστιακός θα συνδέσει τα κέντρα των Μεγάρων και της Νέας Περάμου με το κέντρο της Αθήνας και δυνητικά με το αεροδρόμιο Ελ Βενιζέλος: «Τα Μέγαρα και η Νέα Πέραμος θα αποτελούν και ουσιαστικά προάστια της Αττικής και των Αθηνών εφ’ όσον η μετάβαση από και προς την Αθήνα θα γίνεται οικονομικά, γρήγορα και με ασφάλεια», δήλωσε σχετικά.

Οι αντιδράσεις ήρθαν περισσότερο από τους άλλους Δήμους της Δυτικής Αττικής. Στη συνάντηση στο Υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών, εκφράστηκαν στον Υπουργό τα αιτήματα και οι θέσεις των δήμων Ασπροπύργου, Ελευσίνας και Φυλής, που ζητούν λιγότερες επιπτώσεις από τη διέλευση του νέου Προαστιακού στο κέντρο των πόλεων.  Ιδιαίτερα για τον Δήμο Ασπροπύργου, ο Δήμαρχος Γιάννης Ηλίας ζητά την δημιουργία ανισόπεδων διαβάσεων σε αρκετά σημεία, ενώ τη σύσκεψη είχε ζητήσει και για αυτόν τον λόγο ο βουλευτής Ευάγγελος Λιάκος.

Ο Δήμαρχος Φυλής Χρήστος Παππούς και ο Δήμαρχος Ασπροπύργου Γιάννης Ηλίας εξέφρασαν ανησυχίες σε σχέση με ζητήματα κυκλοφοριακού φορτίου που θα επιφέρουν οι ισόπεδες διαβάσεις και θα επιβαρύνουν το ήδη υπερφορτωμένο οδικό δίκτυο των πόλεών τους. Ο Δήμαρχος Ελευσίνας Γεώργιος Γεωργόπουλος εξέφρασε ενστάσεις για το θέμα παράλληλης στις σιδηροδρομικές γραμμές διέλευσης των αγωγών των ΕΛΠΕ.

Από πλευράς της Διοίκησης του ΟΣΕ, κ. Τερεζάκης τόνισε τη δυσκολία και τη συνθετότητα του έργου με διευθετήσεις ρεμάτων (π.χ. Λούτσας στην Ελευσίνα, ρέμα Γιώργη και Καρδατά σε Νέα Πέραμο και Μέγαρα αντιστοίχως), αλλά και την απόλυτη αναγκαιότητα ο νέος προαστιακός «να φθάνει στην καρδιά των Μεγάρων», όπως ανέφερε χαρακτηριστικά. Θα πρόκειται για σιδηρόδρομο πλήρως ηλεκτροδοτούμενο, τηλεσηματοδοτούμενο και πλήρως φυλασσόμενο, αφού πρωτίστως ληφθούν υπόψη οι κυκλοφοριακές μελέτες για τους Δήμους με ισόπεδες διαβάσεις. Εκ μέρους της εταιρείας εκτέλεσης του έργου, αναφέρθηκε ότι η εταιρεία τρέχει για το έργο στο «φούλ», έκφραση που ικανοποίησε τον Υπουργό – όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση του Δήμου Μεγαρέων. Από τη Διεύθυνση της κατασκευάστριας ΜΕΤΚΑ τονίστηκε ότι ολοκληρώνονται οι μελέτες και έχουν ήδη παραγγελθεί τα πρώτα σιδηροδρομικά υλικά.

Τη συζήτηση έκλεισε ο Υπουργός Μεταφορών και Υποδομών Χρ. Σταϊκούρας και αναφερόμενος προς όλους αλλά και προς τον Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου, δήλωσε: «Πρέπει να δώσουμε μέλλον στην Αττική. Πολύ περισσότερο στην επιβαρυμένη Δυτική Αττική, που λόγω της μεγάλης επιχειρηματικής κινητικότητας που επικρατεί και διαρκώς αναπτύσσεται, ένα από τα προβλήματα που βιώνει και που πρέπει να λύσουμε είναι το κυκλοφοριακό».