Ένα μεγάλο συγκοινωνιακό έργο για τη Δυτική Αττική εντάχθηκε Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης.

Η λειτουργία νέας γραμμής προαστιακού σιδηροδρόμου ή τραμ, μήκους 36 χιλιομέτρων που θα συνδέσει τα Άνω Λιόσια με τα Μέγαρα είναι ανάμεσα στα 12 έργα του Υπουργείου Υποδομών που πρόκειται να χρηματοδοτηθούν με 2 δις ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης. Το πρόγραμμα των έργων εντάχθηκε, με πρόταση του Υπουργού Κώστα Καραμανλή, στο Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης, το οποίο εγκρίθηκε από το Υπουργικό Συμβούλιο στη συνεδρίαση της Δευτέρας 29 Μαρτίου 2021.

Ο αρχικός προϋπολογισμός του έργου είναι 85 εκατ. Ευρώ και η εισήγηση του Υπουργού αναφέρει ότι η δημιουργία της γραμμής θα ενώσει, αποτελεσματικότερα, από πλευράς Μέσων Μαζικής Μεταφοράς τη Δυτική Αττική με την Αθήνα και την υπόλοιπη Αττική, βελτιώνοντας την ποιότητα των μετακινήσεων των κατοίκων και των εργαζομένων στη Δυτική Αττική και δίνοντας πρόσθετες δυνατότητες ανάπτυξης στις επιχειρήσεις της περιοχής και νέες ευκαιρίες στις δραστηριότητες αλυσίδων εφοδιασμού.

Οι αντιδράσεις-προτάσεις για την χρήση του έργου

«Από μόνο του το έργο δεν αρκεί»

Ο Χρήστος Ηλίας, Συνεργατης Πανεπιστημίου Δυτική Αττικής, τμήμα Μηχανολόγων ΜΗχανικών και τέως Διευθύνων Σύμβουλος Θυγατρικών ΑΠΕ ΓΑΙΑΟΣΕ, τοποθετήθηκε για το θέμα σε ανάρτησή του.

Συγκεκριμένα, ανέφερε ότι δεν αρκεί μόνο το έργο της δημιουργίας της γραμμής, αλλά χρειάζεται επιπλέον έργα για την προσέλκυση επισκεπτών.

«Με ενδιαφέρον διάβασα στον κατάλογο των 170 έργων του ταμείου ανάκαμψης των 58 δις ευρώ, ότι εντάσσεται και το έργο της σιδηροδρομικής επανασύνδεσης των πέντε δήμων της Δυτικής Αττικής (Λιόσια – Μέγαρα).

Ένα έργο το οποίο είχαμε κάνει “σημαία” μας, ως Θυγατρικές ΑΠΕ ΓαίαΟσε και το είχαμε παρουσιάσει σε ημερίδες, στους δήμους, φορείς και στους τότε προισταμένους μας.

Επρόκειτο για το πρότζεκτ του θεματικού και όχι μόνον, τρένου το οποίο θα κινείται με Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας. Η αρχική του παρουσίαση έγινε στην ημερίδα για την ανάπτυξη του τουρισμού στην Δυτική Αττική τον Μαίο του 2019 (διοργάνωση από Αντιπεριφέρεια, Δήμο Ελευσίνας και θυγατρικές ΑΠΕ ΓαίαΟσε) παρουσία της τέως υπουργού τουρισμού και νυν ευρωβουλευτή κας Έλενα Κουντουρά, του τέως ΓΓ του υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών κου Θάνου Βούρδα, καθώς και παρουσία των δημάρχων ή εκπροσώπων τους και των πέντε δήμων, της Δυτικής Αττικής.

Είναι πράγματι ένα πολύ σημαντικό έργο, αναπτυξιακού προσανατολισμού και σημαντικής προστιθέμενης αξίας για την Δυτική Αττική αλλά κατά την γνώμη μου, από μόνο του δεν αρκεί για την μέγιστη επιδιωκόμενη ανάπτυξη της εν λόγω περιφερειακής ενότητας.

Σκοπός δεν είναι να αποτελέσει απλώς ένα ακόμη μεταφορικό μέσο της περιοχής, αλλά να προσελκύσει και αυτή την μερίδα επισκεπτών η οποία δύσκολα θα επισκεπτόταν την Δυτική Αττική.

Προσωπικά πιστεύω χρειάζεται ακόμη ένα “δυνατό” πρότζεκτ στην περιοχή, το οποίο θα λειτουργήσει ως κύριο και θα συνδέεται με αυτό της απλής σιδηροδρομικής σύνδεσης των δήμων. Για παράδειγμα, η εξαιρετικής ομορφιάς Πάχη Μεγάρων συνδεόμενη φυσικά (επέκταση μόλου) με το διπλανό νησάκι Παχάκι (έκτασης 30 στρ. και κάτοχος το ΤΑΙΠΕΔ), μπορούν να διαμορφώσουν τον τέλειο ημερήσιο τουριστικό προορισμό. Υλοποίηση σύγχρονης μαρίνας (όχι αλιευτικού καταφυγίου), συνδυαζόμενη με υδατοδρόμιο (για επισκέψεις σε νησιά του Αργοσαρωνικού, κλπ) και ταυτόχρονα αξιοποίηση του μικρού νησιού για πλήθος δραστηριοτήτων (αναψυχή, κλπ) . Επίσης μπορεί να γίνει σύνδεση της Πάχης με την παρακείμενη ανάλογης ομορφιάς παραλιακή περιοχή Βαρέα (Μονοδρόμηση, πεζοδρόμηση και ποδηλατοδιάδρομο).

Έτσι, η σιδηροδρομική σύνδεση, οι οδικές αρτηρίες και το πολιτικό αεροδρόμιο ακριβώς δίπλα, θα δώσουν άλλον “αέρα” στην περιοχή και κατά συνέπεια στην ανάπτυξη που όλοι μας ανεξαρτήτως, προσδοκούμε για την Δυτική Αττική. Ο Δήμος Μεγαρέων, ο Οργανισμός Λιμένων Ελευσίνας (ΟΛΕ), η αντιπεριφέρεια, σε συνεργασία με τα αρμόδια υπουργεία και κυρίως την ιδιωτική πρωτοβουλία (πρωτίστως ντόπιους επιχειρηματίες), θα μπορούσαν να εξετάσουν τις δυνατότητες υλοποίησης ενός τέτοιου συνολικού πρότζεκτ ή κάποιου ανάλογου”.

Tι αναφέρεται ότι σχεδιάζεται

Στις προτάσεις του Δήμου Φυλής, είναι να συνδεθεί η γραμμή, αν δεν είναι δυνατό με την Αθήνα, όπου βρίσκεται το εξαιρετικό αρχιτεκτόνημα του σταθμού Πελοποννήσου, τουλάχιστον μέχρι τους Αγίους Αναργύρους, με ενδιάμεσους σταθμούς το Ζεφύρι, το Καματερό, το Κέντρο Αποκατάστασης Αναπήρων και το Πάρκο Τρίτση. Παράλληλα, ο Δήμος Φυλής έχει προτείνει στοιχεία ενεργειακής καινοτομίας, όπως την κίνηση των συρμών με ηλιακή ενέργεια ή υδρογόνο, κάτι που δεν απαιτεί την κατασκευή δικτύου ηλεκτροφόρων καλωδίων.

Καταλήγοντας, προχωρά και το σχέδιο της σύνδεσης των Άνω Λιοσίων με το δίκτυο του ΜΕΤΡΟ. Ηδη οι τοπογραφικές μελέτες για την επέκταση της γραμμής 2 μέχρι τα Άνω Λιόσια, ανατέθηκαν κι αυτό αποτελεί σημαντική εξέλιξη στην υπόθεση της συγκοινωνιακής εξυπηρέτησης του Δήμου, προς οικολογική κατεύθυνση.

Συνεργασία Δημάρχου Φυλής Χρ. Παππού με τον Αντιπρόεδρο της Βουλής Θανάση Μπούρα

Για το θέμα είχαν γίνει συζητήσεις από τον Δήμαρχος Φυλής Χρήστο Παππού με τον Αντιπρόεδρο της Βουλής Θανάση Μπούρα, ο οποίος το μετέφερε στον Υπουργό Υποδομών Κώστα Καραμανλή. Ο Υπουργός είδε θετικά την πρόταση, καθώς ο Θανάσης Μπούρας και ο Χρήστος Παππούς την υποστήριξαν με σχετική Μελέτη που είχε εκπονήσει το 2005, το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και συγκεκριμένα το Εργαστήριο Αστικού Περιβάλλοντος της Σχολής Αρχιτεκτόνων Μηχανικών.

Η σχετική Μελέτη που είχε εκπονήσει το 2005, το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και συγκεκριμένα το Εργαστήριο Αστικού Περιβάλλοντος της Σχολής Αρχιτεκτόνων Μηχανικών, τελικά εντάχθηκε στην πρόταση που υποστήριξαν ο δήμαρχος Φυλής με τον αντιπρόεδρο της Βουλής Θανάση Μπούρα, η οποία προωθήθηκε από τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, στο Υπουργικό Συμβούλιο.

Δηλώσεις του Γ. Κώτσηρα

Με αφορμή το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, ο υφυπουργός Δικαιοσύνης και βουλευτής Ν.Δ. Δυτικής Αττικής, κ. Γιώργος Κώτσηρας, δήλωσε «Το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας («Ελλάδα 2.0») φιλοδοξεί να οδηγήσει τη χώρα μας στη μετά-Covid εποχή, αποτελώντας ουσιαστικά τη «γέφυρα» ενός οδικού χάρτη που έχει ως κύριο άξονα τις μεγάλες επενδύσεις και την ενίσχυση της απασχόλησης.

Οι αναπτυξιακές προοπτικές του σχεδίου που παρουσίασε ο πρωθυπουργός αποτυπώνονται και στην αναβάθμιση του έργου του προαστιακού σιδηροδρόμου στη δυτική Αττική. Είμαι πεπεισμένος ότι η συγκεκριμένη επένδυση θα αποτελέσει τα επόμενα χρόνια μια από τις βασικές αιχμές για τη βιώσιμη ανάπτυξη της περιοχής μας. Συνεχίζουμε την προσπάθεια για τη βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης των πολιτών της δυτικής Αττικής».