“Πυρετώδεις” είναι οι διαβουλεύσεις της ελληνικής κυβέρνησης το τελευταίο διάστημα, προκειμένου να “κλειδώσει” ο ανάδοχος για το εξοπλιστικό πρόγραμμα ναυπήγησης των φρεγατών, το οποίο συνδέεται εν πολλοίς με την ανασύσταση της εγχώριας βιομηχανίας.
Για το θέμα των φρεγατών συζήτησαν χθες εκπρόσωποι των εργαζομένων των Ναυπηγείων Ελευσίνας με τον Υπουργό Εθνικής Άμυνας, Νίκο Παναγιωτόπουλο.
O κ. Παναγιωτόπουλος φέρεται να δεσμεύτηκε ότι μέρος του εξοπλιστικού προγράμματος θα αφορά και τα ελληνικά ναυπηγεία, ενώ γνωστοποίησε ότι αναμένονται οριστικές προτάσεις από δύο χώρες για τις φρεγάτες που θα λειτουργήσουν ως ενδιάμεση λύση, μέχρι να παραδοθούν οι υπό ναυπήγηση μονάδες. Η τελική απόφαση αναμένεται εντός Ιουνίου.
Υπενθυμίζεται ότι η κυβέρνηση σκοπεύει να υλοποιήσει ένα ευρύ εξοπλιστικό πρόγραμμα, ύψους 5 δισ. ευρώ, για τη ναυπήγηση φρεγατών. Σε αυτό το πλαίσιο, πλήθος κορυφαίων ομίλων του εξωτερικού επισκέφτηκαν το προηγούμενο διάστημα τις εγκαταστάσεις Σκαραμαγκά και Ελευσίνας για να διαπιστώσουν ιδίοις όμμασι την κατάσταση των υποδομών.
Στο πρόσφατο Φόρουμ των Δελφών, ο Υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης τόνισε ότι το συγκεκριμένο πρόγραμμα θα είναι ο “μοχλός για την αναγέννησης της ναυπηγικής βιομηχανίας”, βάζοντας στο “κόλπο” των φρεγατών τόσο την Ελευσίνα όσο και το Σκαραμαγκά.
Στο ίδιο πάνελ ο Σύμβουλος Εθνικής Ασφάλειας του Πρωθυπουργού, Θάνος Ντόκος σημείωσε πως όποια χώρα παρουσιάσει βιώσιμο πλάνο για τα ναυπηγεία, αποκτά προβάδισμα και για τις φρεγάτες.
Μάλιστα, σε πρότερη τοποθέτησή του σε ραδιοφωνικό σταθμό, ο κ. Γεωργιάδης είχε κάνει λόγο και για πιθανή κοινοπραξία ανάμεσα στην ONEX και τον ανάδοχο των φρεγατών για να εξασφαλιστεί η επόμενη ημέρα των Ναυπηγείων Ελευσίνας.
Στάσιμες οι διαδικασίες εξυγίανσης
Σημαντικές καθυστερήσεις καταγράφονται στο μέτωπο της εξυγίανσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας, τέσσερις μήνες μετά την κατάθεση του οικονομοτεχνικού ελέγχου της Ernst & Young (EY) στα κυβερνητικά όργανα.
Φυσικά όλο αυτό το διάστημα τα χρέη “τρέχουν” και όπως ενημερώθηκαν οι μέτοχοι στη Γενική Συνέλευση της προηγούμενης εβδομάδας, ανέρχονται σε περίπου 423 εκατ. ευρώ, ενώ ακόμα και μετά από πιθανό “κούρεμα” των προσαυξήσεων θα υπερβαίνουν αρκετά τα 300 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για υποχρεώσεις προς το Πολεμικό Ναυτικό, τους εργαζόμενους, τα ασφαλιστικά ταμεία, την εφορία και τις τράπεζες.
Μάλιστα, το τελευταίο διάστημα κυκλοφορούν έντονα φήμες περί εισαγγελικής παρέμβασης στα Ναυπηγεία για τη διερεύνηση των διαδικασιών που επέφεραν την τωρινή κατάσταση.
Κύκλοι του ελληνοαμερικανικού Ομίλου ONEX, ο οποίος ελέγχει περίπου το 53% των μετοχών των Ναυπηγείων, επισημαίνουν στο Capital.gr ότι οι διαδικασίες της εξυγίανσης παραμένουν στάσιμες και βρίσκονται εν αναμονή των αποφάσεων της κυβέρνησης.
Στα πλάνα του Ομίλου ήταν η ανάληψη υποχρεώσεων περί τα 300 εκατ. ευρώ, με τη στήριξη και του κρατικού χρηματοδοτικού οργανισμού των ΗΠΑ, Development Finance Corporation (DFC). Την ίδια ώρα, πέρα από τη διευθέτηση των εκκρεμών υποχρεώσεων, θα πρέπει να διοχετευτούν κεφάλαια και για την αναβάθμιση των υποδομών.
Ωστόσο, οι διαδικασίες έχουν “βαλτώσει” και είναι άγνωστο πότε θα προχωρήσουν, ώστε να κατατεθεί η συμφωνία εξυγίανσης στις δικαστικές αρχές. Αυτό διότι αφενός τα χρέη αποδείχτηκαν μεγαλύτερα του αναμενομένου και αφετέρου δεν έχουν ληφθεί ακόμη οριστικές αποφάσεις για το θέμα των φρεγατών.
Πάντως μερίδα των εργαζομένων, οι οποίοι εμφανίζονται περισσότερο επιφυλακτικοί απέναντι στις σημερινές διαδικασίες εξυγίανσης, επαναφέρουν το ενδεχόμενο μετοχοποίησης των χρεών και ανάληψης του ελέγχου των Ναυπηγείων από το Δημόσιο, προκειμένου στη συνέχεια να κατατεθεί ένα σχέδιο εξυγίανσης και να δοθούν οι εγκαταστάσεις σε έναν επενδυτή.