Με μέτρα για την προστασία από τον κορωνοϊό χτύπησε το πρώτο κουδούνι σε δημοτικά και νηπιαγωγεία μετά από σχεδόν δυο μήνες.
Η υπουργός σημείωσε ότι είναι «σημαντικό εγχείρημα η τηλεκπαίδευση, αλλά τίποτα δεν υποκαθιστά τη δια ζώσης διδασκαλία».
«Άνοιξαν σήμερα τα σχολεία και είμαστε πολύ χαρούμενοι. Είμαστε αισιόδοξοι και δείχνουμε εμπιστοσύνη στο σχολείο μας και τον διευθυντή μας. Μας δόθηκαν οδηγίες και θεωρώ πως και στην προηγούμενη καραντίνα τα παιδιά ήταν συνεργάσιμα και πιστεύω πως θα γίνει το ίδιο και τώρα. Τα παιδιά μπήκαν με πολύ χαρά στο σχολείο τους το περίμεναν πως και πως. Όλη αυτήν την διάρκεια που ήταν κλειστά, δυσκολευτήκαμε πολύ στο σπίτι και ελπίζω τώρα να πάνε όλα καλά», είπε μεταξύ άλλων η κυρία Νίκη μητέρα δύο παιδιών δημοτικού σχολείου στη Δάφνη
«Είμαστε πολύ χαρούμενοι που τα παιδιά επιτέλους επέστρεψαν στο φυσικό τους χώρο το σχολείο, έπρεπε να γίνει αυτό καθώς τα παιδιά χρειάζονται το σχολείο καθώς στο σπίτι η τηλεκπαίδευση σε συνδυασμό με την τηλεργασία δυσκόλευε την κατάσταση και δεν ήταν εύκολα να τα προλάβεις όλα. Ήταν πολύ δύσκολα τα πράγματα στο σπίτι έπρεπε να παιδιά να επιστρέψουν στο σχολείο», είπε χαρακτηριστικά η κ. Λίτσα μητέρα δύο παιδιών του δημοτικού σχολείου της Δάφνης.
Το υπουργείο Παιδείας σχεδίαζε να ανοίξουν ταυτόχρονα όλες οι βαθμίδες της εκπαίδευσης, ωστόσο οι ειδικοί αποφάσισαν να ζητήσουν το άνοιγμα μόνο των νηπιαγωγείων των δημοτικών. Εντός της εβδομάδας οι επιδημιολόγοι θα θέσουν στο τραπέζι της συζήτησης τη λειτουργία της Γ’ λυκείου, με κριτήριο ότι οι συγκεκριμένοι μαθητές είναι οι υποψήφιοι των Πανελλαδικών Εξετάσεων και θα πρέπει να ετοιμασθούν σωστά, ενώ εκτιμούν ότι αν δεν ανοίξουν παράλληλα και οι άλλες τάξεις λυκείου και τηρηθούν τα μέτρα, ο κίνδυνος μετάδοσης θα είναι μικρός.
Με βάση αυτά τα δεδομένα το ερώτημα που τίθεται είναι πότε θα ανοίξουν τα γυμνάσια και οι δύο πρώτες τάξεις του λυκείου. Οι ειδικοί περιμένουν να ξεκινήσει διδασκαλία στα νηπιαγωγεία και τα δημοτικά για συζητηθεί το θέμα της λειτουργίας των υπολοίπων βαθμίδων της εκπαίδευσης, ανάλογα με την πορεία των επιδημιολογικών δεδομένων.
Υποχρεωτική μάσκα
Για τη δια ζώσης λειτουργία των δομών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης και της Ειδικής Αγωγής θα ισχύσουν τα μέτρα που ίσχυαν και όταν άνοιξαν τα σχολεία τον περασμένο Σεπτέμβριο. Έτσι, η χρήση μάσκας θα είναι υποχρεωτική στους εσωτερικούς και τους εξωτερικούς χώρους, ενώ θα πρέπει τα σχολεία να είναι «εξοπλισμένα» με αντισηπτικά. Ειδικά μέτρα θα ισχύουν για τα κυλικεία, σχετικά με τη λειτουργία τους και τα προϊόντα που θα μπορούν να παρέχουν προς πώληση. Ακόμη, προβλέπεται ο σχολαστικός καθαρισμός και αερισμός των σχολικών αιθουσών. Σχολαστικοί καθαρισμοί σε αίθουσες και εξοπλισμό προβλέπονται ειδικότερα για τα εργαστήρια πληροφορικής και για τα μουσικά όργανα.
Tο σχέδιο του υπουργείου Παιδείας για άνοιγμα των σχολείων περιλαμβάνει προληπτικά τεστ για τους μαθητές άνω των 16 ετών και τους εκπαιδευτικούς. Τα τεστ είναι προληπτικού χαρακτήρα και θα το κάνει όποιος επιθυμεί. Εκπαιδευτικοί έχουν ξεκινήσει ήδη να εξετάζονται προληπτικά μέσω της πλατφόρμας δωρεάν ελέγχου COVID-19 για εκπαιδευτικούς.
Στην πλατφόρμα στην οποία θα μπαίνει ο μαθητής λυκείου ή ο εκπαιδευτικός θα μπορεί να υποβληθεί σε τεστ σε 386 σημεία στη χώρα. Για όσους αιτηθούν να κάνουν έλεγχο για COVID-19 θα τηρηθεί αυστηρά χρονική προτεραιότητα. Η επιλογή θα γίνεται βάσει σειράς προτεραιότητας (χρονική και γεωγραφική) και πάντοτε αναλόγως των διαθέσιμων ημερησίως τεστ. Οι αιτούντες θα ταυτοποιούνται μέσω του ηλεκτρονικού τους λογαριασμού στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο (@sch.gr) και θα ενημερώνονται για το ραντεβού τους με SMS για το πλησιέστερο από τα σημεία ελέγχου σε όλη την Ελλάδα, ενώ αναλυτικότερες οδηγίες σχετικά με τη διαδικασία περιλαμβάνονται στην εν λόγω πλατφόρμα.
Ο έλεγχος θα πραγματοποιείται με προϊόντα ταχείας ανίχνευσης αντιγόνου του νέου κορωνοϊού SARS-CoV-2. Η πλατφόρμα θα παραμείνει ανοιχτή για μεγάλο χρονικό διάστημα, αλλά τα τεστ θα είναι δειγματοληπτικά δεν θα αφορούν όλους τους εκπαιδευτικούς. O ΕΟΔΥ θα πραγματοποιεί επίσης δειγματοληπτικούς ελέγχους στα σχολεία.
Κλιμακωτά η άφιξη στα δημοτικά
Η πρόταση του υπουργείου περιλαμβάνει οι μαθητές των δημοτικών να πηγαίνουν κλιμακωτά στο σχολείο προκειμένου να μην υπάρχει συγχρωτισμός γονέων που τα πηγαίνουν στο σχολείο. Ο διευθυντής του κάθε δημοτικού έχει βγάλει ανά τάξη το πρόγραμμα, και έτσι οι γονείς θα χωριστούν ανά τάξη κατά την είσοδό τους στα δημοτικά σχολεία. Το δεύτερο σημείο που εισηγείται το υπουργείο Παιδείας είναι σε περιπτώσεις σχολείων που έχουν δεύτερη είσοδο να ανοίξει και αυτή προκειμένου να διοχετεύονται οι μαθητές από πολλές εισόδους στο σχολικό κτίριο. Παράλληλα, διατηρούνται σε ισχύ όλα τα ήδη ληφθέντα μέτρα πρόληψης και οι οδηγίες του ΕΟΔΥ, όπως η υποχρεωτική χρήση μάσκας σε εσωτερικούς και εξωτερικούς χώρους, η χρήση αντισηπτικών, οι σχολαστικοί καθαρισμοί, τα ειδικότερα μέτρα για προσαρμοσμένη λειτουργία κυλικείων, εργαστήρια πληροφορικής, μουσικά όργανα κ.ά.
Κωδικός 4
Για τη μετάβαση ανήλικων τέκνων Νηπιαγωγείων και Δημοτικών από και προς τις σχολικές μονάδες, λόγω του γενικού lockdown από το Σάββατο το πρωί, επιτρέπεται από γονέα/κηδεμόνα με την αποστολή SMS – Επιλογή 4 και με πιστοποιητικό-βεβαίωση της Διεύθυνσης του σχολείου.
Η βεβαίωση κίνησης είναι πάγια, παρέχεται από τον Διευθυντή της οικείας σχολικής μονάδας περιέχει δε το ονοματεπώνυμο του μαθητή, τον τόπο κατοικίας και τη διεύθυνση του σχολείου, καθώς και το ωράριο προσέλευσης και αποχώρησης του μαθητή.
Οδηγία του υπουργείου Υγείας προβλέπει τον αερισμό των αιθουσών ανά 20 λεπτά κατά τη διάρκεια του μαθήματος, παρά τις χαμηλές θερμοκρασίες της εποχής. Συγκεκριμένα, η εγκύκλιος προβλέπει τα εξής:1. Οι αίθουσες θα πρέπει να αερίζονται πλήρως για τουλάχιστον 15 λεπτά πριν την έναρξη της λειτουργίας τους.
2. Τα παράθυρα θα πρέπει να παραμένουν πλήρως ανοικτά για τουλάχιστον 15 λεπτά κατά τη διάρκεια των διαλειμμάτων και των σχολικών γευμάτων καθώς και μετά την αποχώρηση των μαθητών.
3. Κατά τη διάρκεια των μαθημάτων, τα παράθυρα των αιθουσών θα πρέπει να ανοίγουν πλήρως τουλάχιστον για 5 λεπτά ανά 20λεπτο, ή μία φορά κατά τη διάρκεια της 45λεπτης ώρας διδασκαλίας, ώστε να ανανεώνεται πλήρως ο εσωτερικός αέρας. Όσο μεγαλύτερη είναι η διαφορά θερμοκρασίας μεταξύ εσωτερικού και εξωτερικού χώρου, τόσο πιο γρήγορα επιτυγχάνεται η ανανέωση του αέρα. Κατά τη διάρκεια της χειμερινής περιόδου, τα 5 λεπτά θεωρούνται επαρκής χρόνος για την πλήρη ανανέωση του αέρα, υπό την προϋπόθεση της ανανέωσης του εσωτερικού αέρα κάθε 20 λεπτά.
4. Οι κοινόχρηστοι χώροι (βιβλιοθήκες, τουαλέτες, σχολικά γυμναστήρια) θα πρέπει να αερίζονται συνεχώς και πλήρως, δεδομένου ότι χρησιμοποιούνται από διαφορετικές ομάδες ατόμων.
5. Θα πρέπει να εξασφαλίζεται η πρόσβαση για το άνοιγμα των παραθύρων (ειδικά σε περιπτώσεις, που βρίσκονται σε ψηλότερα σημεία για λόγους ασφαλείας) και επίσης ότι τα ανοίγματα των συστημάτων εξαερισμού δεν παρεμποδίζονται με κανέναν τρόπο, πχ κρεμασμένες αφίσες κ.λπ.
6. Σε ψυχρότερες καιρικές συνθήκες η επίδραση των χαμηλών θερμοκρασιών μπορεί να μετριαστεί ανοίγοντας τα παράθυρα, που βρίσκονται άνωθεν των θερμαντικών σωμάτων.
7. Σε περίπτωση λειτουργίας κλιματισμού όλα τα υφιστάμενα συστήματα εξαερισμού και κλιματισμού θα πρέπει να ρυθμιστούν στο μέγιστο ποσοστό εισαγωγής νωπού αέρα. Το άνοιγμα των παραθύρων συνιστάται για τη βέλτιστη ανανέωση του εσωτερικού αέρα.
8. Εάν υφίστανται πόρτες πυρασφάλειας, αυτές θα πρέπει να παραμένουν κλειστές, να μην αξιοποιούνται ως ανοίγματα για τον αερισμό του κτιρίου και να χρησιμοποιούνται όπως προβλέπεται από το σχέδιο πυρασφάλειας του κτιρίου.
9. Για λόγους αποφυγής της διασποράς του ιού τονίζονται τα ακόλουθα:
Το άνοιγμα αποκλειστικά των εσωτερικών θυρών των αιθουσών θα πρέπει να αποφεύγεται καθώς υπάρχει κίνδυνος μεταφοράς αερολυμάτων από τη μία αίθουσα στην άλλη μέσω των διαδρόμων. Για το λόγο αυτό απαιτείται και το παράλληλο άνοιγμα των παραθύρων και της εσωτερικής πόρτας της αίθουσας.
Το άνοιγμα των παραθύρων αποκλειστικά σε θέση ανάκλισης δεν εξασφαλίζει τον επαρκή αερισμό της αίθουσας, ακόμη κι αν διατηρούνται σε αυτή τη θέση καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας. Σε κάθε περίπτωση, και για λόγους προστασίας της Δημόσιας Υγείας, οι συστάσεις της παρούσας θα πρέπει να εφαρμόζονται σε συνδυασμό με το σύνολο των συστάσεων για την προστασία από την εξάπλωση του κορωνοϊού SARS CoV-2 (. υγιεινή των χεριών, χρήση μάσκας κλπ).
Επίσης συνιστάται η μεταφορά και η παραλαβή παιδιών από / προς το σχολείο να γίνεται κατά το δυνατόν από ένα σταθερό πρόσωπο αναφοράς ή ένα άτομο της κατοικίας του παιδιού.
Η Διδασκαλική Ομοσμονδία Ελλάδος με ανακοίνωσή της ζητεί η κυβέρνηση να άμεσα όλα τα απαραίτητα μέτρα για την επαναλειτουργία των σχολικών μονάδων: Μείωση των μαθητών ανά τμήμα, με μέγιστο τους 15 και με ένα μαθητή ανά θρανίο έτσι ώστε να τηρούνται οι απαραίτητες αποστάσεις όπως και στους άλλους κλειστούς χώρους καθώς και μαζικά και επαναλαμβανόμενα τεστ, δωρεάν από το κράτος, σε εκπαιδευτικούς και μαθητές. «Ο τρόπος με τον οποίο επιλέγει η κυβέρνηση και το υπ. Παιδείας να ανοίξουν τα σχολεία είναι τρόπος που αργά ή γρήγορα θα φέρει εκ νέου το κλείσιμό τους με καταστροφικές συνέπειες πρώτα και κύρια για τα παιδιά» εκτιμά η Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδος, η οποία, έχει προγραμματίσει παράσταση διαμαρτυρίας στο υπουργείο Παιδείας την Πέμπτη και στο Υπουργείο Υγείας την Παρασκευή.