ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΕΚΛΕΙΣΜΕΝΩΝ ΤΩΝ ΘΥΡΩΝ; ΟΧΙ ΕΜΕΙΣ! Με αυτό τον τίτλο και μετά από μια σειρά δράσεων κοινωνικής εξωστρέφειας το Γυμνάσιο Ατσόγλου κέρδισε το χάλκινο μετάλλιο στα Educational Leaders Awards 2024 ανάμεσα σε πολλά σχολεία, ιδιωτικά και δημόσια.
Η βάση της φιλοσοφίας που διέπει το σχολείο μας θεμελιώνεται από έναν σαφή κοινωνικό προσανατολισμό, που στόχο έχει την καλλιέργεια στους μαθητές κοινωνικών δεξιοτήτων, της ενσυναίσθησης και της ψυχικής ανθεκτικότητας. Με δεδομένο λοιπόν πως προετοιμάζουμε τους υπεύθυνους πολίτες οργανώσαμε και συνεχίζουμε να οργανώνουμε μια σειρά από δράσεις που αποσκοπούν να βγάλουν τους μαθητές από τα στεγανά όρια του σχολείου και να τους φέρουν σε επαφή με τον πραγματικό κόσμο, να πάρουν θέση σ’ αυτόν και να προτείνουν στάση ζωής υπεύθυνης και αποτελεσματικής, όπως αρμόζει σε έναν εκκολαπτόμενο πολίτη. Ιδιαίτερα η εφηβεία, που αποτελεί και το μεταβατικό στάδιο από την παιδική ηλικία στην ενηλικίωση, μία περίοδο αυτοαναζήτησης, είναι ιδανική στην μεταλαμπάδευση αξιών και αρχών με βιωματικό τρόπο και προπαντός με συζήτηση και προσφορά κινήτρων.
Πιο συγκεκριμένα, οργανώσαμε με τους μαθητές μας επισκέψεις στην μητρόπολη της Κορίνθου (Ιερός Ναός Αποστόλου Παύλου), όπου σε συνεννόηση με τον εφημέριο του ναού βοηθήσαμε στα καθήκοντα των ενοριτών της εκκλησίας την παραμονή των Χριστουγέννων παρέχοντας οικειοθελή εργασία. Ως δεύτερη δράση σε επόμενο χρονικό διάστημα παρέχοντας οικειοθελή εργασία, παρασκευάσαμε εξολοκλήρου ένα γεύμα για το Συσσίτιο της Ενορίας του Αποστόλου Παύλου. Το συσσίτιο προετοιμάστηκε, μαγειρεύτηκε, συσκευάστηκε στις εγκαταστάσεις του σχολείου και διανεμήθηκε από τους μαθητές στο Συσσίτιο του Αποστόλου Παύλου σε άπορους πολίτες της Κορινθίας. Επόμενη δράση μας ήταν η συνεργασία με το Χαμόγελο του Παιδιού της τοπικής περιοχής. Ζητήσαμε να συνδράμουμε στο έργο της ομάδας κατασκευάζοντας χριστουγεννιάτικα αντικείμενα και πουλώντας τα στο bazaar του Χαμόγελου, που οργάνωσε στην Κεντρική Πλατεία της Κορίνθου.
Τέλος, επισκεφτήκαμε το Σωφρονιστικό Κατάστημα Κορίνθου. Έχοντας δηλώσει την πρόθεσή μας να παρευρεθούμε κοντά σε συνανθρώπους μας που θα είναι μακριά από τις οικογένειές τους μέρες των Χριστουγέννων, οι μαθητές ετοίμασαν γι’ αυτούς χειροποίητες κάρτες ευχών για την Νέα Χρονιά στα αγγλικά (πολλοί από τους έγκλειστους ήταν αλλοδαποί), τους τραγούδησαν τα κάλαντα με τη συνοδεία της μουσικής από τον εκπαιδευτικό ειδικότητας. Στο τέλος ο Διοικητής του Καταστήματος μίλησε στους μαθητές για την παραβατικότητα, για το πόσο εύκολο μπορεί κανείς να διολισθήσει από μια ασήμαντη πράξη σε κάποια κολάσιμη, και μάλιστα από την παιδική ή εφηβική ηλικία. Για καθεμιά δράση μας έπρεπε να αξιοποιήσουμε πόρους του σχολείου και να ξεπεράσουμε ζητήματα γραφειοκρατίας -σε μερικές περιπτώσεις- ή την επιφυλακτικότητα των γονέων/κηδεμόνων, που έφτασε κάποιες φορές στην άρνηση, υπό τον φόβο ότι οι έφηβοι-μαθητές έρχονται σε επαφή με την σκληρή πλευρά της κοινωνίας. Θεωρώντας ότι τα παιδιά τους είναι ηλικιακά ακόμα μικρά να δεχτούν τέτοια ερεθίσματα, απέφευγαν να ενθαρρύνουν και να δώσουν τη συγκατάθεσή τους στη συμμετοχή τους. Παρά τις δυσκολίες, το πιο σημαντικό στοιχείο των δράσεών μας είναι όσα εισέπραξαν οι μαθητές μας από αυτές τις βιωματικές επισκέψεις. Κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας μας για κάθε δράση υπήρχε άλλοτε ο ενθουσιασμός και άλλοτε η επιφυλακτικότητα για το άγνωστο.
Επιστρέφοντας στο σχολείο αισθάνονταν γεμάτοι γιατί είχαν πάρει τόσο πολλές πληροφορίες και είχαν ζήσει τόσο έντονα όσα είδαν κι έκαναν, που ούτε οι ίδιοι το πίστευαν ότι θα είχε αυτή την εξέλιξη. Γεμάτοι θετικά συναισθήματα με πρυτανεύουσα τη χαρά της προσφοράς, εξηγούσαν στους συμμαθητές τους όσα συνέβησαν. Ενθουσιασμός και προβληματισμός μαζί για εβδομάδες συζητιούνταν στη σχολική τάξη. Ως αποκρυστάλλωμα αυτών τους ζητήθηκε να περιγράψουν τις σκέψεις, συναισθήματα, προβληματισμούς από όσα βίωσαν. Ήταν συγκλονιστικοί! Το μήνυμα που εν τέλει επιδιώκουμε να περάσουμε όχι μόνο στους δικούς μας μαθητές, αλλά και σε όλη τη μαθητιώσα νεολαία, είναι να μην φοβούνται, να αντιμετωπίζουν κάθε πρόκληση με θάρρος. Και πάνω από όλα να μην επιτρέπουν στον εαυτό τους να υποτιμά συνάνθρωπο, είτε είναι άπορος είτε είναι φυλακισμένος. Όλοι ανήκουμε σε μια κοινωνία, εμείς την εκφράζουμε και εμείς δίνουμε το στίγμα της.
Κάθε εποχή έχει τις προκλήσεις της! Το σχολείο αποτελεί έναν από τους ισχυρούς πυλώνες της κοινωνίας. Τροφοδοτεί και τροφοδοτείται από αυτήν. Γι’ αυτό, αν θέλουμε να αλλάξουμε την κοινωνία, πρέπει να αρχίσουμε από τα σχολεία, εκεί που διαμορφώνονται οι συνειδήσεις, εκεί που πλάθουμε όμορφες προσωπικότητες. Και κόντρα στους καιρούς, που αρέσκονται στον εντυπωσιασμό των μεγάλων πράξεων, στο σχολείο μας προσπαθούμε με μικρές, αλλά ουσιαστικές, πράξεις να γεμίζουμε με νόημα την καθημερινότητα των μαθητών μας.
Συγχαίρουμε θερμά τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές μας στο Γυμνάσιο, που επένδυσαν την ενέργειά τους και τη δοτικότητα στις καινοτόμες δράσεις μας… Και συνεχίζουμε…