Προς ακύρωση ο διαγωνισμός για τα ηλεκτρονικά διόδια

 

 

Υπό γενική αμφισβήτηση τίθεται ο διαγωνισμός για τα ηλεκτρονικά διόδια που η προηγούμενη κυβέρνηση προώθησε κι  έφτασε στο…πάρα πέντε των εθνικών εκλογών να αναδείξει μάλιστα και προσωρινό ανάδοχο. Την ίδια στιγμή, η Ολυμπία Οδός επεξεργάζεται ήδη ένα in–house σύστημα αναλογικής χρέωσης διοδίων για τους συνδρομητές του e–pass, ουσιαστικά περνώντας μπροστά από τον «εξόχως προβληματικό», όπως τον χαρακτηρίζουν πηγές του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, διαγωνισμό των e-διοδίων που έτρεξε η προηγούμενη ηγεσία.

Οι παραχωρησιούχοι εξαρχής είχαν εκφράσει σοβαρές ενστάσεις ως προς το αντικείμενο του ίδιου του διαγωνισμού, αλλά και ως προς τις χρονοβόρες διαδικασίες που θα απαιτηθούν προκειμένου το ηλεκτρονικό σύστημα να εφαρμοστεί στο σύνολο των ελληνικών αυτοκινητόδρομων. Για την εφαρμογή του, οι υφιστάμενες συμβάσεις παραχώρησης θα πρέπει να τροποποιηθούν και να ξαναπεράσουν από τη Βουλή.

 

Όμως για να εγκριθεί αυτό από τα πιστωτικά ιδρύματα που έχουν χρηματοδοτήσει τις παραχωρήσεις θα χρειαστεί να αποδειχθεί η βιωσιμότητα καθενός οδικού άξονα και να εξασφαλιστεί η εισπραξιμότητα των διοδίων τελών (όρος που δεν ξεκαθαριζόταν πώς θα επιτευχθεί). Οι αρμόδιες διευθύνσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής θα έχουν και πάλι λόγο στην έγκριση των τροποποιήσεων, μια διαδικασία που τραβάει σε μάκρος.

Ακόμα, σύμφωνα με πληροφορίες, η χρηματοδότηση του έργου φέρνει προβληματισμό στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, καθώς έχει μεν εξασφαλισθεί η ένταξη του έργου στο ΠΔΕ, όμως τα 400 εκατ. ευρώ που απαιτούντα είναι ένα ποσό σημαντικά μεγαλύτερο από το ετησίως διαθέσιμο ποσό του προγράμματος. Ακόμα λοιπόν κι αν ο διαγωνισμός προχωρήσει, θα χρειαστούν αρκετά χρόνια για να μπορέσει να απορροφηθεί ένα τόσο τέτοιο χρηματικό ποσό.

Προσφυγή στο ΣτΕ από τη Μυτιληναίος


Εντωμεταξύ, προσφυγή στο ΣτΕ έχει καταθέσει ο δεύτερος μειοδότης του διαγωνισμού, η εταιρεία Μυτιληναίος (κατέβηκε σε κοινοπραξία με την ουγγρική Nusz). Υπενθυμίζεται ότι στις 28 Ιουνίου 2019, μια εβδομάδα δηλαδή πριν τις εθνικές εκλογές, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ανακοίνωσε ότι, βάσει του ελέγχου των οικονομικών  προσφορών «και σε σχέση με τα τεχνικά χαρακτηριστικά που προσέφερε το κάθε σχήμα», προσωρινός ανάδοχος ανακηρύχθηκε το σχήμα «Άκτωρ – Intrakat – Ιntrasoft Inl- Autostrade Tech».

Η προσφυγή της Μυτιληναίος έχει ως κύριο αντικείμενο την αμφισβήτηση του τρόπου αξιολόγησης της τεχνικής προσφοράς, σημειώνοντας μάλιστα ότι η προσφορά της ήταν φθηνότερη κατά 70 εκατ. ευρώ, αλλά δεν προτιμήθηκε. Η προσφυγή πρόκειται να συζητηθεί στις 23 Σεπτεμβρίου και η απόφαση πιθανώς κρίνει και το μέλλον του διαγωνισμού.

Σύστημα αναλογικής χρέωσης μέσω epass επεξεργάζεται η Ολυμπία Οδός

Προσπέραση στον διαγωνισμό για το e-διόδιο σχεδιάζει εντωμεταξύ η Ολυμπία Οδός, η οποία και θα βρεθεί βήματα μπροστά στο αίτημα για αναλογική χρέωση των διοδίων τελών. Σε πρόσφατη δημοσιογραφική αποστολή στο Αντίρριο, ο δρ. Παναγιώτης Παπανικόλας, διευθύνων σύμβουλος της Γέφυρα Α.Ε και της Ολυμπίας Οδού σημείωσε πως διαφωνεί με τη λύση για τα ηλεκτρονικά διόδια που είχε επιλέξει η προηγούμενη πολιτική ηγεσία του υπουργείου προβλέποντας μάλιστα την ακύρωση του. Υποστήριξε πάντως ότι το πιο αποφασιστικό βήμα θα γίνει με τη θέσπιση της διαλειτουργικότητας και τη χρήση ενός μόνο μηχανήματος e-pass σε όλους τους αυτοκινητόδρομους της χώρας.

Σύμφωνα με πηγές της Ολυμπίας Οδού, υπό επεξεργασία βρίσκεται ένα «υβριδικό» σύστημα μέσω του οποίου θα είναι εφικτή άμεσα η αναλογική χρέωση των διοδίων. Πρόκειται για ένα σύστημα χρέωσης-πίστωσης που θα διατίθεται στους συνδρομητές του e-pass. Με απλά λόγια, ο χρήστης του e-pass θα εισέρχεται στον αυτοκινητόδρομο, θα χρεώνεται κανονικά στους σταθμούς διοδίων από όπου θα περνά, αλλά κατά την έξοδό του θα γίνεται υπολογισμός των χιλιομέτρων που δεν χρησιμοποίησε (μέχρι τον επόμενο σταθμό διοδίων) και το ποσό που αναλογεί θα «επιστρέφεται» στο λογαριασμό του.

Από την πλευρά της, η Ολυμπία Οδός βλέπει ένα «δίκαιο» σύστημα χρέωσης διοδίων τελών το οποίο χωρίς να επενδυθούν μεγάλα κεφάλαια εισάγει την αναλογικότητα στα διόδια. Η εφαρμογή ενός τέτοιου συστήματος αναμένεται, εφόσον επιτύχει, να αποτελέσει σημείο αναφοράς για τους υπόλοιπους αυτοκινητόδρομους.

 

 

πηγή