Τεχνική Ανάλυση και Εκτίμηση Κινδύνου από τους Μηχανικούς του Συλλόγου Μηχανικών Μεγάρων
Για την απαγόρευση Κυκλοφορίας Οχημάτων
Κάτω από τη Γέφυρα του Προαστιακού στη Νέα Πέραμο
Σε σημαντικά πορίσματα καταλήγει η τεχνική ανάλυση του συλλόγου μηχανικών Μεγάρων. Οι μηχανικοί του συλλόγου της περιοχής μας τονίζουν ότι δεν υπάρχουν επαρκή δεδομένα για το κλείσιμο της γέφυρας.
Αναλυτικότερα, ακολουθεί το πλήρες κείμενο του συλλόγου Μηχανικών Μεγάρων.
«Τις τελευταίες ημέρες, αποφασίστηκε η απαγόρευση της κυκλοφορίας οχημάτων κάτω από τη γέφυρα του προαστιακού σιδηροδρόμου στη Νέα Πέραμο, δημιουργώντας εύλογες ανησυχίες και ερωτήματα.
Η απόφαση αυτή βασίστηκε σε ενδείξεις στατικών προβλημάτων στη φέρουσα ικανότητα της κατασκευής, χωρίς όμως να προηγηθεί λεπτομερής τεχνική τεκμηρίωση που να αιτιολογεί την κρισιμότητα της κατάστασης.
Προκειμένου να εκτιμηθεί αντικειμενικά η πραγματική κατάσταση της γέφυρας, πραγματοποιήθηκε αυτοψία από ομάδα μηχανικών του συλλόγου μας. Τα ευρήματα που προέκυψαν από την επιτόπια εξέταση, καθώς και η ανάλυση των τεχνικών δεδομένων, διαμορφώνουν μια σαφή εικόνα για τη δομική κατάσταση της γέφυρας και την αναγκαιότητα ή μη των ληφθέντων περιοριστικών μέτρων.
Απαγόρευση διέλευσης οχημάτων κάτω από τη γέφυρα του Προαστιακού Σιδηροδρόμου στη Νέα Πέραμο
Συμπεράσματα Αυτοψίας και Τεχνική Εκτίμηση
Μετά τη διενέργεια της αυτοψίας, προέκυψαν τα ακόλουθα βασικά συμπεράσματα:
Αποκοπή εφελκυστικού οπλισμού στη βόρεια δοκό της γέφυρας: Διαπιστώθηκε ότι σε συγκεκριμένο τμήμα της κατασκευής υπάρχει διακοπή του εφελκυόμενου οπλισμού. Παρόλα αυτά, η ζημιά αυτή δεν επηρεάζει άμεσα τη συνολική στατική επάρκεια της γέφυρας, καθώς δεν καταγράφηκαν δευτερογενή σημάδια αποδιοργάνωσης του φορέα. Επιπλέον, η αποκατάστασή της μπορεί να γίνει άμεσα μέσω της τεχνικής σύνδεσης του οπλισμού με τη χρήση ειδικών συνδέσμων (κάπλερς), χωρίς να απαιτείται εκτεταμένη αποκατάσταση της δομής.
Έλλειψη δομικών ρωγμών ή αποδιοργάνωσης του σκυροδέματος: Κατά τον έλεγχο των φερόντων στοιχείων της γέφυρας, δεν παρατηρήθηκαν δομικές αστοχίες, όπως εκτεταμένες ρωγμές, αποκλίσεις από την κατακόρυφο ή φθορά του σκυροδέματος, που θα μπορούσαν να καταστήσουν την κατασκευή επισφαλή. Το γεγονός αυτό αποκλείει το ενδεχόμενο επικείμενης κατάρρευσης ή άμεσου κινδύνου για τη διέλευση πεζών και οχημάτων.
Συμφωνία των ευρημάτων με το έγγραφο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ: Τα συμπεράσματα της αυτοψίας συνάδουν με το έγγραφο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, το οποίο δεν επέβαλε περιορισμούς στη διέλευση των τρένων, ούτε εισηγήθηκε απαγόρευση κυκλοφορίας οχημάτων και πεζών κάτω από τη γέφυρα. Η μόνη σύσταση αφορούσε τη βελτίωση της οδικής σήμανσης για την ασφάλεια των διερχόμενων οχημάτων κάτωθεν της γέφυρας.
Ανάλυση Δομικής Συμπεριφοράς και Εκτίμηση Ασφάλειας
Για να κατανοηθεί καλύτερα η πραγματική κατάσταση της γέφυρας, είναι σημαντικό να εξεταστεί η μηχανική συμπεριφορά της υπό φόρτιση. Ένα κατασκευαστικό στοιχείο μπορεί να οδηγηθεί σε αστοχία μέσω δύο βασικών μηχανισμών:
Σταδιακή (ελαστική) παραμόρφωση – Πρόκειται για χρονικά εξαρτώμενη διαδικασία, κατά την οποία ένα δομικό στοιχείο εμφανίζει αυξανόμενες παραμορφώσεις πριν οδηγηθεί σε αστοχία. Αν παρατηρούνταν τέτοιες ενδείξεις, θα έπρεπε να ληφθούν άμεσα μέτρα πρόληψης.
Ψαθυρή θραύση – Είναι η αιφνίδια και απροειδοποίητη αστοχία ενός στοιχείου χωρίς προηγούμενες σημαντικές παραμορφώσεις, καθιστώντας το ιδιαίτερα επικίνδυνο.
Στην προκειμένη περίπτωση, δεν παρατηρήθηκαν σημάδια ελαστικής παραμόρφωσης, παρά το γεγονός ότι η αποκοπή του οπλισμού έχει συντελεστεί εδώ και μεγάλο χρονικό διάστημα. Επιπλέον, η γέφυρα έχει υποβληθεί επανειλημμένα σε φορτίσεις από τη διέλευση των τρένων, χωρίς να παρουσιάζει σημάδια προοδευτικής βλάβης. Το δεδομένο αυτό επιβεβαιώνει ότι η κατασκευή διατηρεί τη φέρουσα ικανότητά της και δεν υπάρχει άμεσος κίνδυνος αστοχίας.
Συμπέρασμα και Πρόταση
Βάσει των ανωτέρω τεχνικών ευρημάτων, η ομάδα μας καταλήγει στο συμπέρασμα ότι η απαγόρευση της κυκλοφορίας κάτω από τη γέφυρα δεν είναι τεχνικά δικαιολογημένη.
Δεν προκύπτει άμεσος ή έμμεσος κίνδυνος αστοχίας της κατασκευής, ούτε υπάρχουν δεδομένα που να υποστηρίζουν την ανάγκη απομάκρυνσης των διερχόμενων οχημάτων και πεζών.
Ωστόσο, λαμβάνοντας υπόψη τις διαπιστωθείσες φθορές, προτείνεται:
- Άμεση επισκευή της φθοράς μέσω συγκόλλησης ή εφαρμογής κάπλερς, ώστε να αποκατασταθεί πλήρως η ακεραιότητα της δοκού.
- Ενίσχυση της οδικής σήμανσης για τη βελτίωση της ασφάλειας των βαρέων οχημάτων που διέρχονται κάτω από τη γέφυρα.
- Διατήρηση της κυκλοφορίας κάτω από τη γέφυρα, καθώς δεν υπάρχει τεχνικός λόγος για την απαγόρευσή της.
Ως εκ τούτου, προτείνουμε οι αρμόδιες αρχές να επανεξετάσουν την απόφαση απαγόρευσης και να κινηθούν προς την κατεύθυνση της στοχευμένης αποκατάστασης και ορθολογικής διαχείρισης του ζητήματος.
Μέγαρα, 18/02/2025
Για το Δ.Σ. του συλλόγου Μηχανικών Μεγάρων
Ο πρόεδρος Κούρσος Θεόδωρος
Ο Γενικός Γραμματέας Κωνσταντής Μακρυγιάννης».